Projektet går ut på att eleverna ska ta fram en egen ”må bra-plan”, genom att välja ett område ur de nio hälsofrämjande faktorer som man vill förbättra, som till exempel miljön i klassrummet och på skolan. Därefter arbetar man fram en metod för att hitta förbättringar inom just det området.
– Det vi kan se på de skolorna vi har varit på nu är att de upplever att de blir mer delaktiga, och att de också inser hur de kan påverka sin hälsa, säger Anna Johansson.
Sex städer deltar
Vilken faktor brukar eleverna välja?
– Det har sett olika ut från klass till klass. Goda relationer är något som många tycker är viktigt, precis som miljön och studieron, säger Anna Johansson.
Projektet leds av Föreningen Norden och pågår på sex olika skolor i landet. Det finansieras med hjälp av medel från Allmänna arvsfonden, i Örebro, Göteborg, Piteå, Ronneby och Stockholm.
I klippet ovan berättar eleverna på Engelbrektsskolan om vad deras ”må bra-planer” område ska innehålla.