En person med långt, mörkt hår sitter intervjuas. Hon är elev på Västra Engelbrektsskolan i Örebro. En mikrofon med SVT-logotyp hålls framför personen. Bakgrunden visar skolmiljö med träfärgad inredning och flera bänkar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Eleverna fick själva vara med och besluta om frukostserveringen på Västra Engelbrektsskolan i Örebro. Sahila Kamran, 13, tycker att frukosten är viktig för att orka hela dagen. Foto: SVT

Eleverna på Västra Engelbrektsskolan uppskattar pilotprojektet med skolfrukost

Publicerad

Skolfrukosten uppskattas bland eleverna på Västra Engelbrektsskolan i Örebro. Sahila Kamran, 13, äter frukost i skolan några dagar i veckan och tycker att det är viktigt för att kunna fokusera.
– Det är bra att många barn kommer hit, säger hon.

Pilotprojektet med skolfrukost har pågått sedan vecka 45. På Västra Engelbrektsskolan dök bara ett fåtal elever upp de första dagarna. Men allt eftersom har de blivit fler, mellan 20 och 30 elever.

– Ena dagen kommer någon hit ensam, senare har den med sig tre, fyra till. Eleverna pratar med varandra om det här, jag tror att det är därför vi får hit fler elever, säger Ayan Mohammed, elevkoordinator.

Eleverna var med och bestämde

Rektor Cecilia Lindskog berättar att skolan gjorde ett förarbete innan de anmälde sitt intresse om att få vara med i pilotprojektet. Bland annat gick de ut med frågan på klassrådet till alla elever.

– Vi hade med oss elevrådet i processen kring om det var elever som ville äta frukost och hur många som kunde tänka sig att göra det, säger Cecilia Lindskog.

Sahila Kamran är med i elevrådet och fick vara med och tycka till.

– Det var många som ville ha skolfrukost. Vissa barn orkar inte för att de måste gå upp tidigt, men det är ändå många som kommer hit, säger Sahila Kamran.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.