Elias är 15 år och har diagnoserna asperger och adhd. Han borde gått i niondeklass men sedan i somras sitter han hemma på dagarna eftersom det inte fungerar i skolan. Bakom sig har han flera år av problematisk skolgång och perioder av hemmasittande.
– Jag vill ju gå i skolan, man saknar ju själva plugget, man vill ju stimulera sin hjärna, säger han.
Allt vanligare problem
Hemmasittande är ett problem som blir allt vanligare. Specialpedagogiska skolmyndigheten räknar med att 30-35 procent av barn med diagnoser inom autismspektrat har varit hemma en längre period.
Tvärsnytt har också varit i kontakt med flera föräldrar i Örebro och Västmanlands län som har liknande historier att berätta om sina barns skolgång. Anledningen till att det inte fungerar i skolan är ofta stress som ibland kan vara svår att förstå för omvärlden.
– Det handlar om att lärare inte har tillräcklig kunskap för att förstå just det här med stressnivåerna. Det är andra saker som stressar de här personerna än vad som stressar oss. Det kan vara för mycket ljud, intryck, att man inte kan sortera. Och det har lärare svårt att förstå på grund av att de inte förstår sig på funktionsnedsättningen, säger Agneta Hell, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Finns lösningar
Men det finns lösningar för att bryta hemmasittande och ge elever som har diagnoser inom autismspektrat den typ av undervisning som de behöver. Det handlar till exempel om att med små steg öka elevens förtroende för skolan igen.
– Man kan vara i skolan en kort stund en dag med en person som har en bra komptetens, och sedan öka det mer och mer efter elevens förutsättningar så att eleven känner att den har förtroende för skolan igen, säger Nicklas Mårtensson, ombudsman på Autism- och aspergerförbundet.
Elias har nu börjat på en ny skola sedan några veckor tillbaka. Genom den skolan får han nu två timmars hemundervisning i veckan under tiden som skolan utreder hur man ska hjälpa honom bäst.
”Man har rätt till stöd”
– Vår förhoppning är att hitta en skolgång för honom som gör att han ska kunna klara grundskolan på samma sätt som man har rätt till. Man har rätt till det stöd som krävs för att man ska kunna klara sin grundskoleutbildning, säger Johan Hallberg, rektor på Malmaskolan.
När Elias blir stor så vill han helst bli kock.
– Jag vill ha en fin restaurang, det är kul att laga mat. Om jag inte lyckas skrapa ihop betygen till det så vill jag jobba med bygg. Eller IT, för det är det jag är bra på.