I klippet ovan utvecklar han sitt resonemang.
Polisen samarbetar, framförallt, med socialtjänsterna runt om i Polisregion Bergslagen för att snabbt slussa personer med missbruksproblematik vidare dit, för att påbörja en behandling.
Tanken är att varje misstänkt rattfull förare ska motiveras att tacka ja till hjälp, men i verkligheten är det få som gör det. Det finns heller ingen statistik på hur många som faktiskt får erbjudandet om en hjälpkontakt och hur det här samordnas ser väldigt olika ut i polisregionen.
Morgan Olsson, gruppchef för Torsby lokalpolisområde, håller delvis med om att de kan bli bättre på att ta samtalet, men säger också att det inte är så lätt.
Förtränger problemet
Det snabba händelseförloppet är hela poängen, enligt Lars-Olov Sjöström. Många är mer mottagliga för hjälp i samband med att de blivit stoppade av polisen.
– När tiden går blir det lätt så att skalet hos personen blir tjockare: ”jag har nog inte problem egentligen, jag hade otur som blev stoppad av polisen, jag hade bara druckit lite grann”, och så vidare. Så förtränger man att man faktiskt har ett problem och det är en vanlig psykologi hos personer med en missbruksproblematik.
Påverkade förare på våra vägar – vad har du varit med om?
Berit • Jag kör tur retur mellan Värmland och Stockholm varje vecka och ser ofantligt många som gör galna omkörningar, har ryckigt tempo, i ofta alldeles för höga hastigheter. På några år har lastbilskonvojerna ökat markant. Saknar fler trafikpoliser, kontroller och hårdare lagstiftning för vägfylla av olika slag.
Godmorgon! Den här veckan uppmärksammar SVT i Örebro, Värmland och Dalarna problemen med drograttfylleri och rattfylleri på vägarna i polisområde Bergslagen.
Har du varit med om något du vill berätta? Skriv då gärna om det här i vår chatt.
Vill du att en reporter ska kontakta dig? Skriv då även i vårt formulär.
Marie Danielsson • Att åka rattfull är att åka omkring med ett mordvapen i sin hand. Dessutom ovanpå detta bli "förlåten " för att man är alkoholist, oavsett om man har skadat eller kört ihjäl en människa. Absurt!! Skulle uppskatta om poliskåren pressade våra politiker till lagändring. Det är ni som möter verkligheten och ser vad dessa rattfyllerister åsamkar andra människor för livsskador.
P • Detta har varit ett problem länge. Det de flesta inte förstår när det gäller brott är att det inte är polisen som avgör vem som häktas eller vilket straff de får. Det är politiker som måste ställas till svars. Poliser vet exakt vilka det är som kör regelbundet rattfulla. Det enda de kan göra är att vänta på att en olycka händer. Hur känns det som polis egentligen? Detta är ett stort landsbygdsproblem vilket förmodligen är anledningen till att stockholmsboende politiker inte gör mer åt saken. Jag rekommenderar P1-dokumentären Döden på vägen.
Carin • Jag vill påpeka en viktig sak när det gäller trafikbrott: det är också en politisk fråga som måste lösas här. Det är inte automatiskt så att det endast är en polisiär fråga att lösa problemet med trafikbrott. Även rättsväsendet står handfallna inför t ex problemet återfallsförbrytare när det gäller trafikbrott. Det måste till en skyndsam politisk lösning på problemet med påverkade förare och också återfallsförbrytare. Man måste inse att bilen blir till ett mordvapen i händerna på påverkade och olämpliga bilförare.
Dett handlar inte bara om grovt oansvarigt och likgiltigt beteende när man kör ihjäl alt. svårt skadar andra människor. Det kan också röra sig om högst medvetna och uppsåtliga brott som begås, i likhet med andra brottsrubriceringar som t ex mord. Tycker att detta glöms bort i debatten. Naiviteten är stor när trafikbrott diskuteras. Ingen skulle komma på tanken att t ex säga att ett 'vanligt' mord skulle vara 'oansvarigt' eller ha skett av 'oaktsamhet'.
Vi behöver förändra vår syn på vilka trafikbrottslingar egentligen är: grova förbrytare som ständigt återfaller i brott.
Tipsa oss!
Har du varit med om någonting som är kopplat till drog- eller alkoholrattfylla? Vill du dela med dig av din historia? I så fall vill vi på SVT komma i kontakt med dig.
Skriv till oss här, så kanske våra reportrar hör av sig för en intervju för att gå vidare med din historia/ditt tips: Länk till enkäten