Antalet personer som väntar på att få sitt ärende omprövat efter att ha nekats ersättning av Försäkringskassan har ökat rejält på ett år. Från 1000 till 6000 personer, det rapporterar SVT Nyheter Helsingborg. Orsaken är att fler handläggare anställts och att beslutstakten hos myndigheten ökat kraftigt. Hanna-Maria i Dömmesta, strax öster om Örebro är en av dem som drabbats.
– Om man kastar ut många på en gång så blir det ju långa väntetider för alla som orkar kommer ju att överklaga. Det drabbar ju oss som redan är drabbade, säger Hanna-Maria Öhlin.
Heltid blev sjukskrivning
Tidigare jobbade hon heltid som städerska på Universitetssjukhuset i Örebro. För drygt två år sedan blev hon sjukskriven på grund av utmattningssyndrom och har sedan dess fått sjukpenning. Men strax innan jul fick hon ett chockerande besked från Försäkringskassan: Bedömningen var att hon blivit frisk trots att hon inte träffat sin handläggare på ett år.
– Nu har jag varit utan pengar sedan den 16 november. Det är klart att det påverkar om en familj på sju personer inte får pengar veckan innan jul. Som tur är jobbar ju min sambo, så vi är inte helt utan pengar, men det är ju de sista sparkronorna som går åt, säger Hanna-Maria Öhlin.
Lång väntan på omprövning
Hon har nu begärt att ärendet skall omprövas. Men det kommer dröja innan hon får svar. SVT Nyheter Örebro har varit i kontakt med flera personer som tidigare haft sjukpenning, men som nu alltså kommer stå utan pengar i väntan på svar från försäkringskassan. En av de vi pratat med har väntat i 37 veckor på att få sitt ärende omprövat.
”Absolut inte rimligt”
Justitieombudsmannen har kritiserat de långa väntetiderna och försäkringskassan försöker nu pressa ner handläggningstiderna. Målet på sex veckor hoppas de kunna uppnå till sommaren.
– De som väntar på ett omprövningsbeslut idag, de har fått vänta i ungefär 22 veckor och det är absolut inte rimligt och det är därför vi gör kraftiga insatser för att få ner väntetiderna, säger Tomas Höglund, chef för omprövningen hos Försäkringskassan.
Vad gör ni då?
– Dels jobbar vi mer övertid. Det är den snabbaste åtgärden. Vi har rekryterat under hösten och det tar ju lite längre tid för personalen som rekryteras måste kunna komma in och få den kompetens man behöver. Men vi samlar också resurser i hela myndigheten för att minska väntetiderna som vi har, säger Tomas Höglund, chef för omprövningen hos Försäkringskassan.
För Hanna-Maria och hennes familj är varje dag som pengar uteblir ett stressmoment.
– Så här kan vi inte leva länge till. Jag hoppas kunna betala räkningarna den här månaden, säger Hanna-Maria Öhlin.