På flygplatsen i Örebro väntar passagerarna på att planet till Köpenhamn ska lyfta. Flyglinjen startades förra året för att underlätta för företag i regionen och skulle göra det enklare och billigare att kunna ta sig ut i Europa.
– Det är mycket mer effektivt när att man slipper att köra till Arlanda. Att köra dit tar både tid och genererar mer kostnader, säger Kalle Saarimaa som är vd på Örebroföretaget Ekokem.
Ifrågasätter finansiering
Men nu har EU-kommissionen fått upp ögonen för hur flygtrafiken finansieras. I ett brev till näringsdepartementet ifrågasätter EU-kommissionen på vilken grund flygplatserna i Örebro, Mora, Kristianstad, Västerås och Luleå agerat när de upphandlat flygtrafik.
Förutom frågor om kostnaderna och antalet passagerare vill kommissionen veta på vilken laglig grund som flygplatserna har gjort upphandlingarna.
Örebro flygplats skriver i sitt svar att Köpenhamnslinjen mellan januari och september i år kostade skattebetalarna 17 miljoner kronor. Samtidigt tror flygplatsens vd att linjen kommer att gå med vinst 2018.
För företagens bästa
Alla fem flygplatser har nu inkommit med snarlika svar där de framhåller att linjerna är till för att stärka näringslivet.
I svaret från Kristianstad kommun står det bland annat: ”Goda förbindelser med omvärlden såväl nationellt som internationellt är en absolut nödvändighet för att företag skall kunna existera, investera eller nyetablera sig i regionen”.
Kan tvingas stänga
Flygplatser får ge pengar till flygbolag i vissa fall. Men regelverket är snårigt och om EU-kommissionen anser att vissa bolag gynnats mer än andra kan flygtrafiken i värsta fall tvingas att stänga ned.
– Går det så långt utan att vi lyckas prestera någon förklaring så kommer det att få svårhanterliga konsekvenser, säger Helena Linde som är förbundsjurist på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.
SKL har hjälpt kommunerna att svara på kommissionens frågor just utifrån att ett negativt besked skulle slå hårt mot regionerna. I svaren menar flygplatserna att de agerat utifrån den kommunala kompetensen som ger kommunerna rätt att ha hand om angelägenheter av allmänt intresse.
– Det sopar undan förutsättningarna för en fortsatt verksamhet om man skulle hamna där, men det är slutpunkten i en mycket lång process, säger Helena Linde.
Vill ha kvar linjen
I Bryssel anser EU-kommissionen att det är för tidigt att börja spekulera i vad konsekvenserna av en utredning kan bli. Men de lokala företagen i Örebro vill gärna se flyglinjen kvar.
– Det underlättar väldigt mycket att ha en flygplats så pass nära företaget, säger Kalle Saarimaa.
Flyglinjerna som är under EU-kommissionens lupp
Örebro-Köpenhamn
Mora-Stockholm
Kristianstad-Stockholm
Västerås-Helsingfors
Luleå-Tromsö.