Karlskoga, Lindesberg och Örebro svarar att FN-rapporten stärker dem i klimatarbetet och sporrar dem att öka takten.
Hallsberg och Degerfors arbetar just nu med att ta fram nya miljöprogram. Båda kommunerna säger att FN:s rapport kommer att finnas med i processen.
Askersund, Ljusnarsberg och Kumla svarar att rapporten i sig inte påverkar det pågående klimatarbetet.
Örebro kommun äger inga elbilar
Trafiken är en av de stora klimatbovarna i vårt län och Länsstyrelsen lyfter att elbilar är bra både för klimatet och kan vara en ekonomiskt bra investering för kommunerna.
Trots det är det få kommunägda elbilar i vårt län. Örebro kommun uppger att ingen av kommunens 444 personbilar är elbil, däremot är 336 biogasbilar.
På det kommunala bostadsbolaget Öbo är 23 av totalt 38 personbilar elbilar. Inte heller Kumla och Ljusnarsberg äger någon elbil. Lindesberg, Karlskoga, Degerfors och Hallsberg svarar att de har någon enstaka elbil och några få hybrider. Askersund har inte svarat på den frågan.
Nora, Hällefors, Laxå samt Lekeberg har inte svarat alls på enkäten.
Kommunernas enkätsvar i korthet:
Kommer klimatrapporten påverka er kommuns klimatarbete?
• Askersund: Klimatrapporten i sig påverkar inte kommunens klimatarbete. Vi måste precis som alla andra göra det vi kan för miljön inom de ramar vi har. Det har varit känt länge och är inget nytt.
• Degerfors: Klimatomställningen är en av vår tids störta utmaningar och IPCC rapporten styrker det. Kommunen håller i dagsläget på att arbeta fram ett nytt energi- och klimatprogram med flera ambitiösa mål och åtgärder. I förslaget som är ute på remiss finns bland annat ett mål att kommunen som organisation tillsammans med bolagen ska bli fossilbränslefria fram till år 2030.
• Hallsberg: Hallsbergs kommun arbetar med att ta fram ett nytt miljöprogram. I det arbetet kommer klimatrapporten att beaktas och politiska diskussioner kring klimatåtgärder föras.
• Karlskoga: Ja! Större fokus på att integrera miljö- och klimatarbete i samtliga förvaltningars arbete samt högre satta mål för att öka takten på omställningen. En nybildad enhet med inriktning ekologisk hållbarhet skapades under våren 2021 kommer möjliggöra att kommunen växlar upp i frågan.
• Kumla: Kumlas miljöprogram sträcker sig till och med år 2022. Arbete kommer därför påbörjas inom kort med att se över och revidera programmet, i och med det finns anledning att se över de målsättningar kommunen beslutat om.
• Lindesberg: Rapporten stärker oss i vår hållbarhetsresa, där vi planerar att bygga ytterligare en solpark som blir länets största och vi påbörjar en stadsomvandling där ett bostadsområde ska bygga hållbart utifrån klimatet men också utifrån sociala och socioekonomiska aspekter. Vi har nyss antagit en budget som helt och hållet har Agenda 2030 som utgångspunkt.
• Ljusnarsberg: Det arbete som pågår kommer inte att påverkas. Huruvida kommande årsbudgetar kommer påverkas är för tidigt att säga då vi ännu inte påbörjat arbetet med den.
• Örebro: Absolut påverkar en rapport som denna. Att uppvärmningen går snabbare än vad vi tidigare trott ställer högre krav på en snabb omställningstakt. I detta arbete har kommunerna ett stort ansvar. Vi är sedan tidigare medvetna om att mycket behöver göras och vi arbetar hårt för att nå målet om att på sikt bli klimatpositiva i Örebro kommun. Rapporten ger oss tydlighet i klimatfrågan och förstärker vikten av redan tagna beslut och målsättningar för att minska negativ påverkan. I en demokrati är vi flera som beslutar tillsammans, och förändringar kommer krävas i hela samhället.
Har ni kommunägda elbilar och har ni publika och/eller egna laddstolpar* för elbilar?
• Degerfors: Enstaka el och elhybrid, två laddstolpar för kommunens fordon och fyra publika.
• Hallsberg: En elbil inom kommunen samt hybrider, fem laddstolpar varav en i Pålsboda och fyra i Hallsberg.
• Karlskoga: Två elbilar, fem publika laddstolpar samt tre egna (varav en drivs med solceller). Finns ett politiskt beslut om att alla fordon som kommunen använder ska drivas på 100 procent förnyelsebara drivmedel senast 2030.
• Kumla: 0 elbilar. Det finns inte utbyggd infrastruktur för elbilar i Kumla kommun. Det pågår just nu ett projekt med KumBro att uppföra laddstationer i Kumla och i Örebro. Merparten av de fossildrivna personbilarna ska ha ersatts senast år 2027.
• Lindesberg: Två elbilar samt flera hybrider, laddstolpar finns vid kommunhuset och på ytterligare platser i kommunen som kan användas publikt. Ambitionen är att under hösten sätta ett rimligt mål om när kommunens bilar kan vara helt fossilfria. Troligtvis senast från 2025/2026 har en relativt stor omställning skett och att vi runt den tiden är/snart blir helt fossilfria.
• Ljusnarsberg: 0 elbilar. Vi har ett uppdrag att vårt tekniska kommunalförbund ska bygga ut antalet laddstolpar i kommunala verksamheter så vi kan ha elbilar i vissa verksamheter. Vår upphandlare utreder om vi ska upphandla elbilar till våren, men det krävs ju även en laddstruktur för det. Beslut kommer tas senare i höst. I Kopparberg finns publika som kommunen satt upp vid resecentrum, men det som efterfrågas är snabbladdare.
• Örebro: Kommunen 0 elbilar (Öbo 23 st, Örebroporten en), inga publika kommunägda laddstolpar.
Nora, Hällefors, Laxå och Lekeberg har inte svarat på enkäten.
* Utöver kommunernas egna och publika laddstolpar finns det också företags- förenings- och privatägda laddstolpar runt om i länet.