I flera år har kommunen och näringslivet i Örebro kämpat för att få ny flyglinje till Köpenhamn. I måndags var premiärturen men glädjen kan bli kortvarig. Flygbolaget Estonian air som vann upphandlingen kan när som helst tvingas lägga ner.
Just nu utreder EU-komissionen om bolaget fått motsvarande en halv miljard kronor för mycket i statsbidrag.
– Med all sannolikhet innebär det att Estonian blir skyldig att betala tillbaka rätt stora belopp som bolaget fått efter finanskrisen 2009. De resurserna har vi inte i bolaget och då går vi in i en likvidationsfas. Blir det ett negativt beslut så kommer vi behöva ställa våra flyg och ställa vår verksamhet, säger Estonian airs vd Jan Palmér.
EU:s beslut väntas i början av november och innebär alltså i värsta fall att Köpenhamnsflyget inte lyfter. Men de närmare 40 miljoner kronor som flyglinjen kostar skattebetalarna i regionen ska inte vara i farozonen då inga pengar betalats ut i förskott.
Estonian air flyger också mellan Stockholm och Estland. Flygbolaget arbetar nu med en nödlösning för att passagerarna inte ska drabbas och målsättningen är att flyget ska fortsätta som planerat.
– Det finns en plan b-lösning där en annan operatör kommer se till att det blir trafik i stort sett dagen efter, säger Jan Palmér.
Finns det någon risk att trafiken blir stillastående?
– Inte vad vi kan se och Estonian har presenterat en lösning som vi är nöjda med, säger flygplatsens vd Mikael Smedberg.
Om flygtrafiken ändå ställs in så kommer drabbade resenärer att ersättas.
– Regeringen här i Estland har gått ut med att ingen passagerare ska lida ekonomisk skada utan de kommer att ersätta biljetten som köpts av Estonian air, säger Jan Palmér.