– Det är 15 personer i Örebro län som har fått besked om att de är uppsagda. Det handlar om arbetsförmedlare och kundresurspersonal, säger Sari Harju, chef på Arbetsförmedlingen i Örebro.
Sedan tidigare har tre personer som varit övertaliga erbjudits förflyttning inom myndigheten, något de tackat nej till och därmed inneburit att de fått sluta.
Märks ute i länet
Enligt Sarju är den stora förändringen i organisationen redan genomförd och det märks framförallt på de så kallade kundtorgen ute i länet där de idag har svårt att kunna bemanna upp, samt att planeringssamtal inte hålls i rimlig tid.
– Uppsägningarna i sig är inte avgörande för servicenivån. Det som är avgörande, och det vi märker redan nu, är att vi tidigare under året har förflyttat personal till Arbetsförmedlingen Direkt, alltså kundtjänst här i Örebro och i Karlskoga. Kundtjänstverksamheten i Örebro har ökat med 56 medarbetare och vi har utökat i Karlskoga med 36 medarbetare, säger hon.
Förhandlingar fortsätter
Förhandlingarna är inte helt klara och fortsätter nu kring administrativ personal, assistenter, vaktmästare och chefer.
Förutom konsekvenser för arbetssökande som framöver allt mer får vänja sig vid kontakt via telefon eller att använda digitala tjänster, så påverkas möjligheten till anställningsstöd.
– Det är ju en direkt effekt av den budget man har lagt. Det innebär att färre kan få del av anställningsstöd, säger Sari Harju.