Två tjejer står på en shoppingata och tittar in i kameran.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Mer och mer. Det blir som ett beroende nästan”. I klippet hör du hur Hillevi Dehnzon och Alisa Rasak påverkas av annonser och influencers på sociala medier. Foto: Beatrice Emmerik/SVT

Hillevi och Alisa om köphetsen på sociala medier: ”Blir som ett beroende nästan”

Uppdaterad
Publicerad

Det är lätt att shoppa för mycket, fast man vet att man inte borde. Det tycker både Hillevi Dehnzon och Alisa Rasak. De påverkas mycket av innehållet i sina flöden på sociala medier.

– Man vill ha det nya hela tiden. Man gillar spänningen av att shoppa nya saker, säger Alisa Rasak, 16 år.

Shoppa kläder, smycken, hudvård, smink, hårprodukter – och fixa naglarna på salong. Bland unga tjejer finns många som lägger stora summor på konsumtion varje månad.

– Jag tror att både män och kvinnor har en stor press på sig att följa trender för att passa in. Men det är mer saker tjejer behöver, säger Hillevi Dehnzon, 17 år.

I klippet hör du hur Hillevi och Alisas shoppingbeteende påverkas av sociala medier.

Handlar second hand av miljöskäl

Alisa Rasak säger att hon blivit mer medveten om klädindustrins negativa effekter efter en skoluppgift. Båda tjejerna uppger att de handlar second hand ibland.

– Jag tänker definitivt på hur hela klädkonsumtionen påverkar världen, miljömässigt, säger Alisa Rasak.

Idag finns en stor marknad för att köpa och sälja begagnade kläder på nätet, något Hillevi Dehnzon fått upp ögonen för. Hon tycker att utbudet av second hand-butiker i Örebro är för litet och köper istället kläder via appar eller hemsidor.

– Man kan hitta jättemycket till mycket billigare pris, säger hon.

Ökad skuldsättning bland unga

Samtidigt som sociala medier svämmar över av annonser och innehåll där influencers uppmanar till konsumtion har unga kvinnors medianskuld hos Kronofogden blivit dubbelt så stor på tio år.

Ökningen beror framför allt på konsumtionsskulder, enligt Kronofogden.

De unga kvinnornas enskilda mål har ökat med 153 procent mellan 2011 och 2021. Det handlar om skulder till privata företag eller privatpersoner.

Motsvarande siffra för unga män är 65 procent.

Hur kan man kontrollera sina köpinpulser och få mindre reklam i flödet? Hör forskarens tips i klippet

En skärm som visar ett instagramflöde. En tjej som håller i en mobiltelefon,

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur kan man kontrollera sina köpinpulser och få mindre reklam i flödet? Hör forskarens tips i klippet. Foto: Emil Nylén Danielsson, Fredrik Sandberg/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.