Shoppa kläder, smycken, hudvård, smink, hårprodukter – och fixa naglarna på salong. Bland unga tjejer finns många som lägger stora summor på konsumtion varje månad.
– Jag tror att både män och kvinnor har en stor press på sig att följa trender för att passa in. Men det är mer saker tjejer behöver, säger Hillevi Dehnzon, 17 år.
I klippet hör du hur Hillevi och Alisas shoppingbeteende påverkas av sociala medier.
Handlar second hand av miljöskäl
Alisa Rasak säger att hon blivit mer medveten om klädindustrins negativa effekter efter en skoluppgift. Båda tjejerna uppger att de handlar second hand ibland.
– Jag tänker definitivt på hur hela klädkonsumtionen påverkar världen, miljömässigt, säger Alisa Rasak.
Idag finns en stor marknad för att köpa och sälja begagnade kläder på nätet, något Hillevi Dehnzon fått upp ögonen för. Hon tycker att utbudet av second hand-butiker i Örebro är för litet och köper istället kläder via appar eller hemsidor.
– Man kan hitta jättemycket till mycket billigare pris, säger hon.
Ökad skuldsättning bland unga
Samtidigt som sociala medier svämmar över av annonser och innehåll där influencers uppmanar till konsumtion har unga kvinnors medianskuld hos Kronofogden blivit dubbelt så stor på tio år.
Ökningen beror framför allt på konsumtionsskulder, enligt Kronofogden.
De unga kvinnornas enskilda mål har ökat med 153 procent mellan 2011 och 2021. Det handlar om skulder till privata företag eller privatpersoner.
Motsvarande siffra för unga män är 65 procent.
Hur kan man kontrollera sina köpinpulser och få mindre reklam i flödet? Hör forskarens tips i klippet