Det var förra söndagen som Öbo fick stänga av strömmen efter att en tvättmaskin börjat brinna i Kvarteret Måsen. Dagen därpå evakuerades ett hundratal hyresgäster och det var vid nio-tiden i går, lördag, som hyresgästerna meddelades att de får återvända till sina hem söndag kväll.
Återflyttning och försiktighetsåtgärder
Ett omfattande arbete har gjorts där man gått igenom samtliga elinstallationer. Allt från vitvaror till spisar, fläktar och hissar för att försäkra sig om att allting fungerar som det ska.
– Det kommer vara några saker som vi inte hinner byta ut här och nu, men den grundläggande man behöver finns för en återflytt, säger Petter Runesson.
Öbo uppmanar de återvändande hyresgästerna att vara försiktiga när de testar sina elektriska apparater.
Kompensation för drabbade hyresgäster
En checklista har skickats ut till samtliga hyresgäster med instruktioner för säker testning av utrustning. Hyresgästerna ombeds att testa en apparat i taget och omedelbart dra ur kontakten om den inte fungerar.
Hur kompenserar ni de drabbade?
– Vi har aldrig varit med om en så här stor händelse där vi behövt evakuera så pass många under så lång tid. Så vi gjorde bedömningen att ge våra hyresgäster en ersättning som motsvarar en månadshyra.
Runesson menar att det är svårt att säga vad som är en rimlig kompensation. Men att behöva betala en självrisk för en skada man inte själv har orsakat i kombination med att man inte kunnat använda sin lägenhet, har lagt grunden för kompensationens storlek.
– Tittar man utifrån våra normala checklistor och regler så det är en bra kompensation.
Tror du att en framtida trygghet kan påverkas efter en sådan här händelse?
– Förhoppningsvis så ska det inte påverka trygghetsfrågan. Vi mobiliserade oss snabbt med tanke på den kris som blev.
I klippet: Hör säkerhetschefen på ÖBO om hur skadan gick till.