Men det är dyrt för enskilda förare att ansluta sig till taxibolagen, så de är hänvisade att jaga kunder på stan med usel timlön.
– Många blir arbetslösa, arbetsförmedlingen ger dig kurser för att bli av med dig, säger Faris Karo med påtaglig irritation.
– Antingen får du jobba som busschaufför eller i taxibranschen.
Kauko Leppälä är chef för arbetsförmedlingen i Västerås, och han känner inte igen det. De gör utbildningar i samarbete med de stora bolagen som alltid behöver arbetskraft eftersom omsättningen är stor.
Taxi Västerås vd Martin Björk är nöjd med samarbetet.
15.000 kronor i anslutningskostnad
– Ja, vi har ett gott samarbete med arbetsförmedlingen sen flera år tillbaks. Vi tillsammans utbildar taxichaufförer och vi ser till att hitta jobb åt dem i vår organisation.
Men alla som utbildas har bevisligen inte fått uppdrag inom de stora företagen. Enligt förarna vi pratat med kostar det runt 15.000 kronor i månaden att få ansluta sig till de stora bolagen. Martin Björk vill inte berätta hur deras avtal ser ut.
De stora taxibolagen har inte bara fördelen av sin växel, de kan också konkurrera om upphandlingar om till exempel färdtjänst, vilket är säkra jobb för förarna.
Inte arbetslösa men knappt avlönade
De som inte är anslutna, de så kallade friåkarna, som ska klara sig på egen hand, och de ger en annan bild av konkurrens mellan förarna och den snedvridna konkurrensen. Men det är den typen av körningar friåkarna lever av. De köar vid stationen. Inte längre arbetslösa, men knappt avlönade.
Kauko Leppäle förstår att det är svårt att försörja sig men menar att de som får den här utbildningen står ”långt från arbetsmarknaden”:
– De kan ha ett funktionshinder eller vara utrikesfödda med en svag ställning på svensk arbetsmarknad.
– Man blir tvungen att jobba med det här jobbet, säger Faris Karo. Jag är utbildad fordonsmekanier men när jag söker jobb, får jag aldrig jobbet. Taxi är det enda jobbet, så jag är tvungen att göra det.