Kaffe och öl med samma namn – ingen risk för förväxling enligt domslut. Foto: TT Bild

Bryggerijätten förlorar kampen mot litet kafferosteri

Uppdaterad
Publicerad

Bryggerijätten Kopparbergs såg rött när lilla Sofiero kafferosteri i Helsingborg använde sig av samma namn som det populära ölet. Efter att ha drivit frågan rättsligt slutar det nu med att kafferosteriet får behålla sitt namn och att Kopparbergs får stå för rättegångskostnader på 780.000 kronor.

Skåneföretaget Sofiero Kafferosteri registrerade sitt varumärke 2015 – 35 år efter att Kopparbergs fått namnet godkänt för sina produkter som distribueras och tillverkas i Laholm.

Det ledde till ett rättsligt yrkande från Kopparbergs i patent- och marknadsdomstolen om att förbjuda kafferosteriet att använda namnet Sofiero.

Läs också: Bryggeri-vd: ”Tänk om de gör ett kaffe som smakar apa”

Anledningen är bland annat att Sofiero har varit det mest sålda ölet i Systembolagets sortiment sedan lanseringen 2003, med en genomsnittlig försäljningsvolym på över 13 miljoner liter per år.

Risken för förväxling liten

Men kafferosteriet vek inte undan utan svarade med att att göra detsamma.

Efter att rätten granskat ärendet konstaterar man nu att risken för förväxling är liten, vare sig det gäller företagens logotype eller att produkterna ska förväxlas eftersom man vänder sig till olika marknader.

Det finns därför ingen risk för firmaintrång i något av fallen skriver patent- och marknadsdomstolen och avslår båda företagens krav.

Domen innebär också att Kopparbergs får stå för rättegångskostnaderna på 780.000 kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.