Skåneföretaget Sofiero Kafferosteri registrerade sitt varumärke 2015 – 35 år efter att Kopparbergs fått namnet godkänt för sina produkter som distribueras och tillverkas i Laholm.
Det ledde till ett rättsligt yrkande från Kopparbergs i patent- och marknadsdomstolen om att förbjuda kafferosteriet att använda namnet Sofiero.
Läs också: Bryggeri-vd: ”Tänk om de gör ett kaffe som smakar apa”
Anledningen är bland annat att Sofiero har varit det mest sålda ölet i Systembolagets sortiment sedan lanseringen 2003, med en genomsnittlig försäljningsvolym på över 13 miljoner liter per år.
Risken för förväxling liten
Men kafferosteriet vek inte undan utan svarade med att att göra detsamma.
Efter att rätten granskat ärendet konstaterar man nu att risken för förväxling är liten, vare sig det gäller företagens logotype eller att produkterna ska förväxlas eftersom man vänder sig till olika marknader.
Det finns därför ingen risk för firmaintrång i något av fallen skriver patent- och marknadsdomstolen och avslår båda företagens krav.
Domen innebär också att Kopparbergs får stå för rättegångskostnaderna på 780.000 kronor.