Den totala kostnaden innefattar mer än kostnaden för stöldgodset och arbetet kring stölderna.
– Det handlar till exempel om personer som inte kommer i tid till sina arbeten och gods till företag som blir fördröjt, säger Tomas Andersson, elkraftsspecialist vid Trafikverket.
LÄS MER: Kör i 200 km/h på sprickande räls
Trots allt en minskning
Ändå visar statistiken att kopparstölderna minskar. 2014 uppgick samhällskostnaderna för tillgreppen till 52 miljoner kronor under ett enda år, enligt en rapport som konsultföretaget Ramböll sammanställt på uppdrag av Trafikverket. Tomas Andersson ser flera orsaker till minskningen.
– Vi hoppas att våra egna motåtgärder haft betydelse. Vi ersätter koppar med aluminium som är mindre stöldbegärligt, vi dna-märker metallen på utsatta platser och vi ökar områdesskyddet, det vill säga sätter upp staket för att minska åtkomligheten.
LÄS MER: Trafikverkets jättemiss: Räknade fel på 100 procent
Andersson pekar också på att världsmarknadspriset på koppar varit historiskt lågt de senaste åren, vilket förstås påverkar tjuvarnas intresse.