Lastbilschauffören Kim Andersson i förarhytten på sin lastbil

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Så här var det ju inte förr” – följ med Kim Andersson in i lastbilen och hör hans tankar om vinterväglaget och plogningen som han upplever blivit allt sämre. Foto: Hannah Gustafsson/Mikko Lindskog/SVT

Lastbilschauffören kritisk till hala vägar: ”Otäckt”

Uppdaterad
Publicerad

Han har kört lastbil i många år och äger i dag ett eget åkeri. Kim Andersson upplever att det skett en förändring på vägarna de senaste åren – det blir allt sämre plogat.

– Vi har ju tydligen ingen halkbekämpning, säger han.

Riskerna med dåligt plogade vägar är uppenbara – lastbilar som fastnar i branta backar, fordon som åker av vägen och olyckor i allmänhet. Under vintern har det varit flera fall av just detta.

Erfarne lastbilschauffören Kim Andersson beskriver en situation han återkommande upplever vid vinterväglag nuförtiden. När det är svagt plogat bildas två strängar med modd på vägen, två kullar man som förare måste parera.

– Så man halkar ju runt på skiten. Det är otäckt, man vet inte om det höger, vänster eller rakt fram, säger Kim Andersson.

Chauffören: Bättre plogat på vägarna förr

När SVT Nyheter följer med honom i lastbilen berättar han om hur det var bättre skottat förr. Nu hinner man köra upp vägen innan plogbilarna har hunnit ut, menar Kim:

– Det behöver bekämpas i alla väder. blir det riktigt kallt får de lägga på sand så man får fäste. Man kanske inte bara kommer upp, man kanske kommer fort ner också.

Större risk med släp

Han själv kör en betongbil och brukar inte fastna.

– Inte med sådana här bilar, jag har inget släp efter så jag behöver inte bekymra mig för det. Men det har väl hänt för länge sedan när man körde med bil och släp att man fastnade, men inte på motorvägar, säger Kim Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.