Marie håller upp fakturan från Klarna, där hon blandade ihop siffror i OCR-numret.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Man kan ju fundera på om det finns fler som råkar ut för samma sak”. Marie Johansson försökte få kontakt med Klarna i flera månader, men hon fick aldrig prata med rätt avdelning. Hör henne berätta i klippet. Foto: Samuel Boström/SVT

Marie i Örebro tvingades vänta i månader på pengar från Klarna

Uppdaterad
Publicerad

2 000 kronor. Så mycket var Klarna skyldig Marie Johansson i Örebro. Men hon fick inte tillbaka pengarna förrän SVT kontaktade företaget.

– Att det löser sig bara för att journalister kontaktar dem är ju helt orimligt, säger Marie.

Problemen började när Marie i augusti skulle betala en faktura från Klarna, på drygt 2 000 kronor. Av misstag råkade hon kasta om två siffror i OCR-numret. Därför fick hon också snart en påminnelse om att hon inte betalat in de pengar hon var skyldig, och när hon kontaktade Klarna uppdagades felet.

– För att inte få fler påminnelser betalade jag in samma summa igen på det rätta OCR-numret. Sedan skulle jag få tillbaka de pengar jag betalat in på fel nummer, säger Marie.

Ingenting hände

Men det visade sig lättare sagt än gjort, trots upprepade kontakter med företaget.

– Till slut sade de att mitt ärende skickats till en ”speciell avdelning”, men när jag bad om att få prata med någon där fick jag nej, säger Marie.

När SVT Örebro kontaktar Klarna tar de omgående kontakt med Marie, som nu fått tillbaka pengarna.

Klarna vill inte ställa upp på en intervju, men skriver i ett mejl att det tagit alldeles för lång tid att betala tillbaka pengarna, och att man är ”tacksamma” över att ha kunnat lösa ärendet.

Klarna: Hon ska få kompensation

Enligt Joel Hedin, pressansvarig på Klarna, ska Marie kompenseras ”för den tråkiga upplevelsen”. I ett mejl skriver han:

– Vår hantering har inte alls varit på den nivå man ska förvänta sig. Vårt kundserviceteam kommer noga se över vad det är som har gjort att det här ärendet har kunnat dra ut på tiden för att undvika att det händer igen.

Marie Johansson är glad över att problemet löst sig, men ifrågasätter Klarnas agerande.

– Om man behandlar mig på det här sättet kan man ju fundera på om det finns fler som råkar ut för samma sak.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.