– Det är på snapchat som ungdomarna finns, så det är där vi behöver vara, säger Sofie Engström som är kommunikationschef på Rekryteringsmyndigheten.
Tanken bakom initiativet är att väcka nyfikenhet och hjälpa ungdomarna att få kunskap inför mönstringen.
Ska minska stressen
– Mönstringen kan lätt bli ett stressmoment för 18-åringarna. De har kanske ingen förälder eller släkting som mönstrat, och många vet inte vad som händer under en dag på mönstringskontoret, säger Sofie Engström.
I AR-linsen kan ungdomarna klicka sig runt och få en idé om hur de olika momenten ser ut. I klippet ovan kan du se när SVT Nyheter Örebro tog sig en rundtur.
Positiv feedback
– Vi har sett att ungdomar pratar om linsen på sociala medier, och de verkar tycka att det är kul att en myndighet förmedlar samhällsinformation via plattformen, säger Engström.
Något som inte verkat hänt förut, hon fortsätter:
– Snapchat sa till oss att det vi gjorde var något unikt.
Så funkar det
AR, som står för augmented reality, kallas ofta i Sverige för förstärkt verklighet. Ett exempel på hur AR används är spelet Pokémon GO där digitala element kan ses via mobilen ute i verkligheten.
I Rekryteringsmyndighetens Snapchat-lins kan ungdomar födda 2001 få en idé om hur en dag på mönstringskontoret ser ut. Reception, inskrivningsprov och de fysiska testerna är exempel på vad som kan ses digitalt uppbyggt i linsen.