Det som väckt extra stor ilska hos Nea och många andra boende i länet, är den satsning på sammanlagt omkring 500 miljoner som ska göras för att få snabbare och tätare busstrafik i Örebro.
Går inte att jämnföra
Enligt Andreas Svahn (S), ordförande i regionstyrelsen, kan man inte ställa pengarna som satsas i Örebro mot nedskärningarna i busstrafiken på landsbygden. Satsningen i Örebro handlar om att bygga om gator för att underlätta för kollektivtrafiken.
– Det här är statens investeringspengar som ska gå till infrastruktur, vägar och järnväg. Det är inga pengar som kan betala för busschaufförer eller bussar.
Tretton linjer läggs ner
Dock kvarstår faktumet att Region Örebro län har beslutat ta bort 13 busslinjer runt om i länet under de kommande åren. Något som beräknas ge en besparing på 60 miljoner kronor per år.
– Man har dragit in flera linjer eller gjort dem kortare samtidigt som biljettpriserna höjts, säger Nea Axelsson.
Med namninsamlingen hoppas hon att man ska få politikerna att lyssna på dem som vill ha kvar kollektivtrafiken, även utanför Örebro.
Få passagerare enligt regionen
Nina Höijer (S) som är ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro län menar att det är tråkigt, men nödvändigt att ta bort en del busslinjer på landsbygden.
– Vår ekonomi räcker inte för att behålla busslinjer som nästan ingen åker med.
I Örebro däremot, är problemet det motsatt berättar Nina Höijer. Vid 1 800 tillfällen förra året var bussarna så fulla att man tvingades vägra passagerare att åka med.
– Eftersom Örebro väntas fortsätta växa så måste vi få till en långsiktig lösning för kollektivtrafiken. Det krävs tätare och snabbare busstrafik för att staden ska kunna fungera, menar hon.