Att det funnits brister på Berggården är inte nytt. Våren 2020 gjorde Örebro kommun en så kallad ”avtalsuppföljning och verksamhetsuppföljning”, för att kontrollera att Norlandia följde avtalet och gav den vård och livskvalitet man lovat sina vårdtagare.
Kommunen fann då brister på flera punkter.
– Det stämmer att de fann brister och de åtgärdade vi, säger Torbjörn Carlbom, kommunikationschef på Norlandia.
Ivo har utrett flera ärenden
Under flera år har det inkommit klagomål till kommunen men också till Inspektionen för vård- och omsorg (Ivo). Totalt finns 25 ärenden registrerade hos Ivo, varav ett är från 2021 och ännu inte utretts. Dessutom finns en Lex Sarah-anmälan från i år.
– De klagomålen som har inkommit till Ivo har vi åtgärdat och Ivo har avslutat ärendena, säger han.
Inte brist på mat
Uppgifterna om brist på mat till de äldre, som både tidigare och nuvarande anställda vittnar om, stämmer inte enligt Norlandia.
– Det är inte brist på mat på boendet, det är helt befängt, säger Torbjörn Carlbom.
Påstår ni att era anställda ljuger?
– Nej, men de uppgifterna kan inte bekräftas, säger han.
Men även i klagomålen som skickats in till kommunen kritiserar anhöriga livskvalitén. En anhörig reagerar på kosten.
”Kvällsmaten blir ofta inställd”, skriver hen i sitt klagomål till kommunen.
I klippet hör ni Norlandia kommentera bilder som tagits på de boendes underliv.