Foto: SVT Design

Nu går det fortare att komma fram till polisen

Uppdaterad
Publicerad

Målet är att besvara samtal som kommer in till 114 14 inom tre minuter, men trots att de inte har nått dit har det förbättrats rejält. Den tidigare snittiden tiden på en halvtimmes väntetid har nu minskat till åtta minuter.

– Vi ligger på åtta minuter om vi tittar på rikssnittet, säger Anna-Carin Gustafsson Åström, chef för Nationella kontaktenheten vid polisen.

Även om polisen ännu inte har nått målet att besvara de flesta samtal till 114 14 inom tre minuter så har siffrorna alltså förbättrats rejält. När det var som sämst under året låg snittväntetiderna på mellan 20-30 minuter och då kunde en del få vänta i över en timme på att komma fram. Vi har tidigare berättat om Jan Engman utanför Örebro som försökte anmäla två inbrott i över två dygn utan att komma i kontakt med polisen.

Kritiken mot de långa väntetiderna har varit hård, framför allt från allmänheten.

Anna-Carin Gustafsson Åström.

– Det har så klart påverkat förtroendet för polisen men nu gör vi mer för medborgarna och vi ger en bättre service, säger Anna-Carin Gustafsson Åström.

Stor omställning av 114 14-verksamheten

Anledningen till de långa telefonköerna under året, var att operatörerna som svarar i telefon har varit på utbildning för att att klara av fler arbetsuppgifter efter omställningen av polisens kontaktcenter. Omställningen var till stora delar klar i början av november och innebär bland annat fler operatörer och regionala telefonköer.

De som ringer hamnar hos ett kontaktcenter placerat i den polisregion de ringer från. Tidigare var det en gemensam nationell telefonkö. Det här har lett till kortare väntetider i princip över hela landet undantaget region Stockholm där det i mitten av november fortfarande var riktigt långa telefonköer, en timme i snitt när det var som värst.

– Vi hade en del lokalproblem och fortfarande var en del medarbetare under utbildning där, säger Anna-Carin Gustafsson Åström.

Utredningarna ska komma igång snabbare

Ytterligare en viktig del i omställningen av polisens kontaktcenter är att operatörerna nu även ställer inledande förhörsfrågor, säkrar bevis och vittnesmål när någon ringer in för att anmäla ett brott. Det här ska leda till mindre jobb för de hårt belastade lokalpolisområdena ute i landet där tusentals anmälda brott ligger på hög i väntan på utredning.

– Vi kommer i gång med utredningarna snabbare och vi kommer att kunna återkoppla till målsägandena snabbare, säger Anna-Carin Gustafsson Åström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Krisen inom polisen

Mer i ämnet