På nästan fyra kilometer av järnvägen genom Hallsberg har enkelspår blivit dubbelspår.
”Efterfrågan på transporter förväntas öka i framtiden. Samtidigt ska Sverige klara klimatmålen. Vi behöver ställa om transportsystemet så att en större del av godset fraktas på järnväg. Det är ett viktigt steg på vägen att Hallsberg, en av Sveriges viktigaste godsnoder, är rustat för framtiden, säger Einar Schuch” regional direktör på Trafikverket.
Två kilometer bullerplank
Hallsberg är den tredje etappen som är klar i projektet. Sedan tidigare är cirka 17 kilometer ny järnväg mellan Stenkumla och Dunsjö samt i Jakobshyttan färdigbyggd. I Hallsberg går de nya spåren mellan godsbangården och Västra stambanan.
”En bonus för personer som bor nära järnvägen i Hallsberg är att vi byggt två kilometer bullerplank som minskar ljuden från förbipasserande tåg. Det tillsammans med ett antal fönsterbyten och skydd av uteplatser skapar en bättre miljö för närboende trots att fler tåg kan passera” säger Linda Lingdell, programansvarig Hallsberg-Degerön.
Det här har Trafikverket gjort i Hallsberg:
- flyttat Västra Storgatan några meter för att få plats med ytterligare ett spår
- byggt en helt ny järnvägsanläggning med 13 nya växlar
- byggt 2 kilometer bullerplank
- planterat 54 000 lökar i bullervallen
- genomfört 2000 fönsterbyten i 275 fastigheter
- genomfört åtgärder för skyddade uteplatser för 250 fastighetsägare