Att köpa ett hundrakronors-presentkort som gäller på barnklädesaffären Polarn och Pyret kan kosta 100 kronor – eller 135 kronor.
En hundring är priset i företagets butiker. På presentkortssajten gogift.com går det enbart att köpa presentkort från Polarn och Pyret med postleverans – och det betyder en fraktkostnad på 35 kronor.
För den som tänker ge bort ett presentkort i julklapp gäller det att noggrant kontrollera vilka villkor som gäller. Samma presentkort kan kosta helt olika belopp beroende på var och hur det köps.
– Jag tycker inte om den här avgiftshysterin som finns i Sverige. Det har blivit en business med avgifter. Självklart har företag rätt att ta avgifter, men de ska ha någon sorts rimlighet, säger Faik Kabashi, konsumentvägledare i Örebro kommun.
Extraavgifter kostar
Det är vanligt att mindre butiker som säljer presentkort åt andra butikskedjor lägger på en serviceavgift på en femma. Men framförallt priset för frakten kan dra iväg om man handlar hos någon av de näthandlare som har specialiserat sig på att sälja presentkort.
Presentkortssajten anygift.se tar 29 kronor extra för leverans per post av kunder som beställer under tusen kronor. Även där är post enda möjliga beställningsalternativet för vissa företagskort, som till exempel Body shop, H&M och Interflora. Andra företag levererar dock enbart med e-post. Då tillkommer inga kostnader.
Också hos konkurrenten gogift.com är det avgiftsfritt att beställa från de företag som skickar med e-post. Om leveransen sker med SMS kostar det en femma extra, med post 35.
Rabatt – eller gratis mössa
Men det finns också många företag som inför jul sätter ner priset på presentkort.
Många mindre företag marknadsför sig på olika rabattsajter med kraftigt nedsatta priser på presentkort. Även ett stort reseföretag och en elektronikförsäljare har inför julen satt ner sina presentkort med tio procent, medan ett klädföretag har lockat med en gratis mössa till den som handlar presentkort.
Risk att kortet blir värdelöst
Om det är viktigt för den som köper kortet att noggrant kontrollera villkoren, så har den som får det en minst lika viktig uppgift: att inte glömma det i byrålådan.
– Man ska försöka utnyttja det i tid. Så fort som möjligt, egentligen. Det finns en risk att man inte kan utnyttja kortet, till exempel när ett företag går i konkurs, säger konsumentvägledaren Faik Kabashi.