Redan i mitten av april, när ansökningstiden för att söka universitetsstudier till höstterminen i normala fall löper ut, hade ansökningarna till vissa program på Restaurang- och hotellhögskolan ökat stort i jämförelse med 2019. När man sedan förlängde ansökningstiden fortsatte ansökningarna att strömma till – ordentligt. Till vissa program med 70 procent, i jämförelse med 2019.
– Det är inte en viss ökning. Vi ser det som en markant ökning, säger enhetschefen Heléne Gustafsson.
Bättre marknadsföring
Efter att under lång tid sett en nedgång i antalet sökande började skolan efter förra årets antagning att arbeta mer aktivt med kommunikation och marknadsföring av sina utbildningar. Man tog bland annat hjälp av Örebro universitets kommunikationsavdelning och började arbeta med sociala medier, i vilka man redan förra året lade ut informationsfilmer.
– Vi tror att det ökade söktrycket till stor del beror just på det. Att vi har hittat dit de unga finns, menar Heléne Gustafsson.
Skola i motvind
Ett under lång tid sjunkande söktryck till Restaurang- och hotellhögskolan, som är en del av Örebro universitet, har väckt frågan om att flytta skolan in till campus i Örebro. Ett argument för en flytt är att en närmare kontakt med andra vetenskapliga discipliner skulle göra utbildningarna bättre och att den centrala lokaliseringen skulle locka fler att söka.
Något beslut om skolans framtid är ännu inte fattat. Dock har universitetet startat ett utvecklingsprojekt, lett av docenten Agneta Blom, som bland annat syftar till att titta på just frågan om lokalisering.