Det är omvårdnads- och serviceutförarna Vårda hemtjänst och Örebro omsorg som socialförvaltningen nu häver avtalet med.
I en granskning av verksamheterna har kommunen upptäckt allvarliga brister vad gäller både dokumentation och tidrapportering, enligt Patrik Jonsson, förvaltningsdirektör för socialförvaltningen i kommunen.
– Det finns en systematik i felaktiga registreringar hos kunder, säger han.
Enligt Patrik Jonsson kan felaktiga registreringar gå till på olika sätt, bland annat genom att flytta eller på andra sätt manipulera de taggar som finns hos kunderna.
Har någon farit illa på grund av det här?
– Nej, vi har ingen indikation på att någon har farit illa i det här. Sen kan vi inte med säkerhet säga det, men vi har ingenting som tyder på det i nuläget, säger han.
Tillbakavisar kritiken
Daniel Blanusa, ägare till båda vårdbolagen, tillbakavisar kommunens kritik och menar att andelen upptäckta fel är få i förhållande till hur många kundbesök de båda bolagen gör varje år.
180 kunder påverkas
Omkring 180 kunder påverkas och kommunen har polisanmält ett av företagen.
– Det begås välfärdsbrottslighet gentemot Örebro kommun – att man tillskansar sig skattebetalarnas pengar helt enkelt, säger Patrik Jonsson.
Det händer nu – så påverkas kunderna
Alla kunder som berörs informeras via brev där de också får mer information om hur de kan välja en ny utförare av hemtjänst.
De två företagen kommer att fortsätta utföra tjänster hos sina nuvarande kunder till och med 10 december, om inte kunden väljer en ny utförare som hinner ta över innan dess.
Kunder som inte kan eller vill välja utförare, kommer att få en ny tilldelad av kommunen.
”Vi vill förklara oss”. Hör ägaren Daniel Blanusa svara på kommunens kritik