Det är organisationen Plan International som i samarbete med ett telefonföretag har tagit initiativ till tävlingen, och som överraskade klassen med en prischeck.
Klasser på mellan- och högstadiet har fått skicka in korta filmer om problem de upplever på nätet. Syftet är att uppmärksamma vuxna på hur barns vardag ser ut online.
– Förhoppningsvis kan den här filmen leda till att föräldrarna pratar mer med sina barn om hur utsatt man är i sociala medier, säger Marit Deubler Holmlund, som är klasslärare för 5:1 på Entréskolan.
Fick dra lott om huvudroll
I samband med tävlingen har klassen jobbat mycket kring frågor om näthat och säkerhet. När det gäller själva filmen har eleverna gjort allting själva, från val av ämne till manusskrivande och inspelning.
– Alla ville ha huvudrollerna så vi fick lotta, berättar eleven Betty Gustavsson.
Tävlingen fick ungefär 50 bidrag från skolor över hela landet och Örebroklassen är en av fem vinnare. Priset är att filmen publiceras på Plan International och telefonbolagets hemsidor – och en prissumma på 10 000 kronor.
Hör i klippet vad eleverna vill göra med pengarna.
Vinnare i Skolutmaningen 2024
Entréskolan klass 5:1 från Örebro: De visar riskerna med att dela bilder på sociala medier och AI-manipulerade bilder, och betonar vikten av att polisanmäla och ha låsta konton.
Sundsvalls Montessoriskola årskurs 9: De beskriver hur lätt hat och hot sprids anonymt på nätet, under temat antisemitism.
Lindängeskolans elevrådsgrupp från Malmö: Mobbning i gruppchattar. De uppmuntrar elever att prata med en vuxen och motiverar föräldrar att engagera sig i sina barns vardag.
Hillelskolan klass 6 blå från Stockholm: En film som riktar sig till vuxna och betonar vikten av att lägga undan mobilen för att vara närvarande och lyssna på barnen.
Väröbackaskolan klass 7C från Väröbacka: De lyfter vikten av att prata med föräldrar innan man träffar någon okänd, under temat grooming.
Källa: Plan International.