Det är en leverantör som inte deltog i upphandlingen som nu överklagar beslutet. Leverantören menar att Örebro kommun gjort fel som vill upphandla både p-automater och betallösningar i ett enda paket.
På upphandlingsenheten inne på Rådhuset känner man sig dock trygg med beslutet. Ett par leverantörer har lagt anbud vilket visar att det funnits konkurrens och att kommunens krav gått att möta, menar Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef på Örebro kommun.
Kan dröja upp till ett år
Överklagandet innebär däremot att det kan dröja mellan några månader till ett helt år innan stadens gator har nya p-automater på plats.
– Det beror helt på flödet och handläggningstiderna på Förvaltningsrätten i Karlstad.
Finns det en risk att p-automaterna blir en ny långbänk – precis som upphandlingen av vattenreservoaren Lyra?
– Den risken finns alltid eftersom handläggningstiden hos förvaltningsrätten är högst osäker, säger Helena Sköld Lövgren.