Ifjol fälldes tio personer i Göteborgs tingsrätt, efter att ha betalat och tagit emot pengar för att få fordon godkända på kontrollbesiktningen.
– En orsak till att man vill fuska kan vara att man vet att ens bil inte kommer gå igenom besiktningen. En annan orsak kan ju vara att man tänker sälja den, och tänker att en ”godkänd” besiktning höjer värdet på bilen, säger Stefan Erkensjö.
Brottsförebyggande insats
Polisen har nu genomfört en brottsförebyggande insats tillsammans med besiktningsföretagen, och spridit sin kunskap till fordonsbesiktningsbranschen, Transportstyrelsen och Swedac, som ackrediterar företagen.
Stefan Erkensjö hoppas nu att det brottsförebyggande arbete samt domen i Göteborg, och eventuella nya domar, ska ha en avskräckande effekt.
– Vi upplever att besiktningsföretagen tar det här på stort allvar och agerar för att förhindra den här typen av brottslighet, säger han.
I klippet berättar Stefan Erkensjö om riskfaktorerna för mutbrott inom fordonsbesiktningsbranschen
Krav på besiktningsföretag
– Sedan fordonsbesiktningen privatiserades 2010 utförs den av konkurrerande besiktningsföretag som måste vara ackrediterade av Swedac.
– Det finns idag sju ackrediterade besiktningsorgan i landet.
– Besiktningsföretagen får inte ha någon koppling till andra aktörer inom fordonsindustrin, till exempel fordonstillverkare, verkstäder, bilförsäljare och åkerier. Ett besiktningsföretag får till exempel inte sälja reservdelar eller erbjuda reparation och service.
Källa: Fordonsbesiktningsbranschen