Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Stefan Erkensjö, chef för gruppen på polisens Nationella Operativa Avdelning, Noa ser riskfaktorer som kan leda till mutbott. Foto: Privat/SVT

Polisen om mutor i bilbesiktningsbranschen: ”Ensamarbete är en riskfaktor”

Uppdaterad
Publicerad

Polisens nationella anti-korruptionsgrupp har varit inblandad i flera utredningar om mutor inom fordonsbesiktningsbranschen, runt om i landet. De senaste två åren handlar det om sex stora muthärvor, där varje härva omfattat över 100 bilar.

– Det finns flera riskfaktorer för den här typen av mutbrott. Ensamarbete är en sådan, säger Stefan Erkensjö, chef för gruppen på polisens Nationella Operativa Avdelning, Noa.

Ifjol fälldes tio personer i Göteborgs tingsrätt, efter att ha betalat och tagit emot pengar för att få fordon godkända på kontrollbesiktningen.

– En orsak till att man vill fuska kan vara att man vet att ens bil inte kommer gå igenom besiktningen. En annan orsak kan ju vara att man tänker sälja den, och tänker att en ”godkänd” besiktning höjer värdet på bilen, säger Stefan Erkensjö.

Brottsförebyggande insats

Polisen har nu genomfört en brottsförebyggande insats tillsammans med besiktningsföretagen, och spridit sin kunskap till fordonsbesiktningsbranschen, Transportstyrelsen och Swedac, som ackrediterar företagen.

Stefan Erkensjö hoppas nu att det brottsförebyggande arbete samt domen i Göteborg, och eventuella nya domar, ska ha en avskräckande effekt.

– Vi upplever att besiktningsföretagen tar det här på stort allvar och agerar för att förhindra den här typen av brottslighet, säger han.

I klippet berättar Stefan Erkensjö om riskfaktorerna för mutbrott inom fordonsbesiktningsbranschen

Krav på besiktningsföretag

– Sedan fordonsbesiktningen privatiserades 2010 utförs den av konkurrerande besiktningsföretag som måste vara ackrediterade av Swedac.

– Det finns idag sju ackrediterade besiktningsorgan i landet.

– Besiktningsföretagen får inte ha någon koppling till andra aktörer inom fordonsindustrin, till exempel fordonstillverkare, verkstäder, bilförsäljare och åkerier. Ett besiktningsföretag får till exempel inte sälja reservdelar eller erbjuda reparation och service.

Källa: Fordonsbesiktningsbranschen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.