Presentkort är en viktig storsäljare för många företag. De håller också igång försäljningen in i det sista.
- Den absoluta toppen ser vi på julafton. Förra året köpte våra kunder samma antal presentkort på en dag som de vanligtvis köper under en hel månad, säger Nathalie Fältlöv, pressansvarig på modesajten Zalando.
Företaget har ett mycket ovanligt löfte till sina kunder: kortet gäller i tio år, eller ännu längre om du då fortfarande har pengar kvar på det.
Korten slutar gälla
SVT har undersökt villkoren för hundra företags presentkort. Om ett presentkort inte har någon giltighetstid ska det gå att handla för det i tio år.
Men 96 av de 100 företagen har en betydligt kortare giltighetstid än så.
– Det är tio år – om inte annat är avtalat. Det innebär att det är upp till företaget att erbjuda vad de känner när det gäller villkor, säger Johan Elin, vägledare på Konsumentverket.
Tar slut efter sex månader
Kortast giltighetstid har streamingtjänsten SF Anytimes presentkort som säljs via sajterna Anygift och Tidningskungen. De gäller i bara sex månader från den dag de köps.
– På våra egna kort brukar vi ha två års giltighetstid, men de vi säljer via partners är ibland anpassade till den partnerns standard, säger Peter Öhman på SF Anytime.
I år säljer dock inte företaget några egna kort i julhandeln. Giltigheten på företagets kort varierar också kraftigt beroende på hur de säljs. I samband med Black Friday erbjöds presentkort som en bonus till tidningsköpare, med ett sista-förbruknings-datum en månad senare.
Pengarna går upp i rök
De flesta av de hundra undersökta presentkorten upphör att gälla inom två år.
Om de glöms bort betyder det att de då att företagen har fått betalt för en vara eller en tjänst som de aldrig behövt leverera. För konsumenten går istället kronorna på kortet upp i rök.
– Det blir jättemycket pengar som brinner inne. Pengarna går tillbaka till företaget. Jag tycker att lite längre perioder är bättre, säger Faik Kabashi, konsumentvägledare i Örebro kommun.