Företaget har varslat om att det är 38 tjänster som idag finns i Örebro som kommer att försvinna, vilket SR P4 Örebro var först med att rapportera om.
– Vi har lagt ett varsel, men jag vill vara noggran med att vi ännu inte har exekverat någonting. Vi är två parter och nu väntar förhandlingar vilket vi räknar med att genomför i januari, säger företagets vd Magnus Uvhagen.
Decentraliserad kundservice
Orsaken till att varslet lagts handlar enligt vd om att företaget skall decentralisera kundserviceverksamheten.
– Jag tillträdde posten som vd för lite drygt ett år sedan. Sedan dess har vi genomfört en rad förändringar och flyttat ut delar av verksamheter i regionerna. Nu väljer vi att även göra så med kundserviceverksamheten, säger Uvhagen.
Beslutet uppges vara rent affärsmässigt och kundservicen kommer istället att fördelas ut och hamna i de 8 regionerna i landet.
– Allt syftar till att ge bättre service till våra kunder. Vi har fått återkoppling om att det inte i vissa avseenden fungerat när det kommer till exempelvis lokal kännedom. Detta har ingenting med personalen alls att göra, vilket jag vill vara tydlig med att pöängtera, utan där handlar det om andra omständigheter, säger Uvhagen.
Fullt genomfört första kvartalet
Han räknar med att förändringen skall vara genomförd under det första kvartalet 2020.
– Personalen i Örebro fick informationen igår kväll och övrig personal har fått besked om detta idag, säger Magnus Uvhagen.