I slutet av fjolåret lanserade Region Örebro län sin mobilapplikation för digitala vårdmöten. Under början av året har antalet som använder appen ökat sakta men säkert, men på grund av coronavirusets framfart har det nu blivit rusning i appen.
Vecka 10 och 11 var 80 procent av alla mötestider bokade hos den digitala vårdcentralen. Vecka 12, förra veckan, dubblades bemanningen i appen och då bokades 55 procent av alla lediga tider.
Men igår tog det riktig fart och alla tillgängliga tider bokades av länsbor som behövde komma i kontakt med vårdcentral.
– Vi arbetar just nu med ställningstaganden för att se om vi behöver förstärka ytterligare. Vi kraftsamlar för att se vad som är prioriterat, säger Ulrika Landström, chef i staben för digitalisering på Region Örebro län.
Fler verksamheter ska in i appen nästa vecka
Regionens plan har hela tiden varit att fler vårdområden ska in i appen på sikt, men på grund av coronaviruset har man nu återöppnat det gamla utvecklingsprojektet för att snabbt möjliggöra digital vård för fler patienter, särskilt riskgrupper.
– Kroniker och patienter som är sköra har efterfrågat videobesök tillsammans med personalen. Det handlar många gånger om patienter som inte ska trängas i väntrum och riskera smitta. Vi håller på och förbereder för fullt men från nästa vecka skalar vi upp så fler verksamheter kan erbjuda återbesök för prioriterade områden med många kroniker, säger Ulrika Landström.
Reumatologen och smärtklinikerna först ut
Till en början är det patienter som genomgår specialistbehandlingar hos reumatologen och på smärtklinikerna som kommer kunna få digital vård.
Enligt Ulrika Landström är det viktigt att regionen kan erbjuda digitala återbesök för kroniker och patienter med pågående kontakter med specialistvården.
– De kan inte vända sig till vårdcentralernas digitala mottagning eller privata aktörer som är första linjens vård. Vi behöver kunna erbjuda digitala besök både för första linjens digitala vård men även för mottagningsbesök inom specialistvård.