På Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännens Riksförbund, är frågan om ersättning för skador på bilar som blivit efter att man kört på dåliga vägar ett återkommande ämne.
Enligt lag ligger det nämligen på föraren att bevisa att skadan uppkommit av väghållarens oaktsamhet eller försumlighet – och inte att man som bilist varit ouppmärksam.
De flesta fallen leder inte till ersättning
Trafikverket är tydliga med vad som gäller redan på sin hemsida:
”Vi vill vara tydliga med att de flesta skadefallen inte leder till ersättning. Avgörande är om vi eller vår entreprenör har orsakat skadan genom vårdslöshet. Det är du som drabbats av en skada som har bevisbördan.”
Lagen ”piskar inte på” väghållaren
På M Sverige menar man att det finns två sidor av lagen.
– Det finns ingen chans att Trafikverket ständigt ska kunna känna till skador som sker på alla vägar i samma sekund som de sker, menar jurist Andreas Bredskog på M Sverige. Men skador man får kännedom om ska åtgärdas skyndsamt. Å andra sidan kan man konstatera att lagen inte heller direkt piskar på väghållaren att fixa felen som blir och någon definition av ”skyndsamt” finns inte.
Bevis och dokumentation
Det vanligaste felet man gör som bilist förklarar Andreas Bredskog är att man har för dåliga bevis eller dokumentation från platsen.
– Många tänker att ”det där gör jag sen”, men så kan man inte tänka. Det bästa är att snabbt ta bilder och filma olycksplatsen för att kunna bevisa om det saknats tillräckligt med varningsskyltar eller att felet inte gått att upptäcka trots att man kört lagligt.