Att en ny operatör kommer att vinna upphandlingen är klart, eftersom att den nuvarande, SJ, inte är med i upphandlingen.
Med varken Mälartåg, som fick en ny operatör tidigare i år, eller Tåg i Bergslagen ser Seko att det finns en risk att det blir arbetsbrist för SJ-anställda i regionen. De kommer i sin tur kommer behöva söka om sina jobb hos den nya operatören.
– Med det här riskerar man potentiellt upp till 200 arbetstillfällen i Hallsberg, säger Martin Alnebring, ordförande Seko spårtrafik.
I andra delar av landet är det också Seko-medlemmar som berörs.
Råder sekretess
Är inte det här något man får räkna med i upphandlingar?
– Nej, jag trodde faktiskt helt ärligt att vi hade arbetat bort det här. Så kommer det nu, härifrån, det är ett dråpslag mot Sekos medlemmar.
Region Örebro län, som är delägare i Tåg i Bergslagen tillsammans med regionerna Dalarna, Gävleborg och Västmanland, har valt att inte bemöta kritiken med anledning av att upphandlingen inte är avslutad och att det därmed råder sekretess runt den.
Hör i klippet ovan varför Martin Alnebring tycker att det är en kniv i ryggen på Sekos medlemmar.