Samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro län ska enligt ordförande Nina Höijer (S) spara cirka 70 miljoner kronor på kollektivtrafiken under de närmaste åren.
– Vi behöver ha en budget i balans 2025, så vi måste börja spara. Förändringar i trafiken kommer att märkas redan från december 2021 och hålla på fram till 2025, säger Länstrafikens kollektivtrafikchef, Fredrik Eliasson.
Det inriktningsbeslut som tagits i nämnden innebär att busslinjer med få resenärer, mestadels skolelever eller linjer som löper parallellt med tåglinjer, kommer att ses över. Nästan var tionde resa planeras att tas bort.
– Förslaget som ligger framme nu innebär att man kommer ta bort eller förkorta busslinjer. När man ska spara så här mycket pengar går det inte bara att ta bort enstaka avgångar, säger han.
Linjer med många resande behålls
De linjer med flest resenärer kommer att behållas, försäkrar Eliasson, medan de linjer med ett litet antal resenärer ligger i riskzonen.
– Om det bara åker tre eller fem personer på en buss, då löper den linjen stor risk att försvinna, säger Fredrik Eliasson och fortsätter:
– Fler kommer få längre till kollektivtrafiken, det är inget att hymla med. Men jag tror också att de allra flesta inte kommer att märka av så stora förändringar.
På flera ställen är det flera kilometer eller till och med flera mil till närmsta tågstation, hur drabbas de?
– Förändringen gör att fler kommer få längre till kollektivtrafiken. Det är tråkigt, men vi behöver spara. Där förändringar görs kommer merparten att ha alternativa kollektiva resmöjligheter.
Besparingsförslagen – år för år
2020
– 4,6 miljoner i Nordost.
2021
– 8,1 miljoner i området Öst.
– 11 miljoner i området Nordost.
– 14,1 miljoner i området Syd.
– 3,3 miljoner i området Väster.
2022
– 6,3 miljoner i området Centralt.
– 0 kronor i området Nordväst (utredning av ny trafik redan gjord)
Områden
Nordost: Frövi, Lindesberg, Kopparberg
Öst: Odensbacken
Centralt: Örebro, Lekeberg
Syd: Kumla, Hallsberg, Askersund, Laxå
Nordväst: Nora, Hällefors