Hör Järntorgsskolans rektor berätta i klippet hur tid för samtal och språkstimulans har bytts ut mot tid framför skärmar. Foto: Claudio Bresciani / TT

Stora skillnader när barn med språkstörning ska få hjälp

Uppdaterad
Publicerad

Vilken hjälp ett barn med språkstörningar i länet får är helt avgörande av vilken kommun man bor i. Det visar en nationell undersökning som SVT gjort.

Utredning och bedömning av barn som har en språkstörning sker på regionens sjukhus i länet. Men behandlingen ska kommunerna svara för. Eftersom det inte finns något lagstadgat krav på vem som ska utföra behandlingen så ser det väldigt olika ut i länets kommuner.

Kortare tid till behandling

Det är bara Örebro, Kumla och Nora man har egna, anställda logopeder anställda som är specialister på språk-, tal- och röstbesvär.

Och i Nora ser man att behovet bara ökar.

– Tack vare logopeden kan vi tidigare sätta in resurser där det krävs och korta ner tiden mellan upptäckt och behandling, säger Anders Forsberg som är rektor på Järntorgsskolan. Här har vi också en speciell språkgrupp med barn som behöver mycket stöd.

Olika lösningar i olika kommuner

Det pratas mycket om dyslexi i skolans värld men Anders Forsberg tycker att man bör prata mer om kombinationen dyslexi och språkstörning.

– Vi ser ofta att de hör ihop men att de kräver olika behandling. Språkstörningar kräver mycket träning medan dyslektiker kan få bra hjälp av digitala hjälpmedel.

I andra kommuner är det specialpedagoger som står för språkträningen, några kommuner har talpedagoger som är lärare med en 1-årig påbyggnadsutbildning medan andra kommuner helt enkelt delar träningen bland kuratorer och sköterskor inom elevhälsan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.