En person med ljust hår står framför en grå bakgrund, iklädd en röd jacka och svart scarf. Det är en kylig dag. I bakgrunden syns en väg och några byggnader.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför går det inte att använda mindre bussar istället för de som trafikerar vägarna idag? Spela klippet för att höra Nina Höijer (S) förklara. Foto: SVT

Svaret på kritiken om busstrafiken i Örebro län: ”Stor respekt för deras ilska ”

Publicerad

Beslutet att skrota busslinjer i Örebro län har fått kritik från boende på landsbygden som drabbas.

Nu svarar Nina Höijer (S), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden, på kritiken.

– Jag har stor respekt för de som blir drabbade, säger hon.

Orsaken till att busslinjerna försvinner är inflation och besparingar, enligt Nina Höijer (S).

– Förra årsskiftet gick regionen back. På grund av bland annat ökade pensionskostnader och drivmedelspriser.

Kollektivtrafik

Regionen Örebro län har ett underskott på nästan en miljard kronor. Det innebär att alla nämnder och förvaltningar ska spara pengar och för kollektivtrafiknämnden handlar det om runt 50 miljoner kronor.

– Vi valde att höja skatten och avgifterna men hälften av det underskott som uppstod är vi nu tvungna att spara in.

För många som bor på landsbygden blir livet knepigare när busslinjer dras in till följd av besparingsmål inom kollektivtrafiken.

– Vår ingång har hela tiden varit att det ska drabba så få som möjligt. Sen förstår jag att det inte är möjligt i det här fallet och jag har kontakt med de som blir drabbade.

På grund av skolplikten blir det nu kommunernas ansvar att hjälpa grundskoleelever till skolan på de berörda busslinjerna som försvinner, men gymnasieeleverna hamnar i kläm.

– Gymnasiet är inte obligatoriskt så där finns ingen laglig skyldighet att anordna skolskjuts.

– Jag hoppas att kommunerna kommer ta hjälp av oss från regionen och se om gymnasieeleverna kan åka med skolskjutslinjerna.

När vet ni det?

– Vi har kontakt med några kommuner som har bett oss att räkna på det. Lindesberg har redan infört det sedan ett år tillbaka. Jag hoppas att vi kan samverka kring det här så att gymnasieeleverna får hjälp att ta sig till sin utbildning.

Kan det bli aktuellt att fler busslinjer dras in?

– Inte som det ser ut just nu. Då skulle det vara något speciellt som ska inträffa, exempelvis ytterligare en inflationschock. Jag hoppas verkligen inte vi behöver göra fler neddragningar.

Busslinjer som utgår i december 2024:

• Linje 353: Storå – Ramsberg

• Linje 521: Örebro – Närkes Kil – Klockhammar

• Linje 743: Kumla – Åbytorp – Götabro

• Linje 751: Askersund – Olshammar – Askersund

• Linje 822: Odensbacken – Hampetorp

• Linje 824: Örebro – Norrbyås

• Linje 828: Pålsboda – Hjortkvarn

Förändringar av busslinjer

• Linje 314 får en ny hållplatsordning.

• Linje 351 får mindre justeringar för att möjliggöra byten.

• Linje 600 (Örebro – Fjugesta) får färre avgångar och ansluter till linje 630 till/från Mullhyttan.

• Linje 807 får fler avgångar på morgonen och eftermiddagen.

• Linje 825 (Örebro – Norra Bro – Almbro) ersätts av linje 807 (Örebro – Pålsboda), som kommer att köra samma sträcka mellan Almbro, Norra Bro och Örebro.

Förändringar som genomförs december 2025:

Ändringar i väst:

• Linje 533, Karlskoga – Kedjeåsen utgår

• Linje 537, Östervik – Karlskoga utgår

• Linje 404, Hällefors – Loka – Karlskoga utgår

• Sammanslagning av stadslinjer linje 51 och 53

Regionlinjer och landsbygdslinjer som utgår:

• Linje 421, Hjulsjö – Hällefors

• Linje 750, Askersund – Nydalen

• Linje 760, Laxå – Röfors – Laxå

• Linje 762, Laxå – Hasselfors

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kollektivtrafik

Mer i ämnet