Tåginfarkten – Totalstopp i Hallsberg

Uppdaterad
Publicerad

Det är totalstopp i tågrafiken förbi den viktiga järnvägsknuten Hallsberg.

I vanliga fall passerar 190 tåg om dygnet förbi järnvägsstationen i Hallsberg. Men på måndagsmorgonen stoppades all trafik tidigt på morgonen. Risken för olyckor är för stor.

-Problemet är den stora snömängden som har kommit. Det går alltså inte att få bort snön. Så fort det kommer ett tåg så tar det med sig snön in i växlarna. Sen står våra entreprenörer och röjer i växlarna, och då får vi klart för nästa tåg och då kommer det och plogar in snö i växlarna. Så det är bara nödarbete vi gör, säger Anders Trygg på Banverkets driftledningscentral i Hallsberg.

På Banverket i Hallsberg leder man trafiken på 90 mil järnväg och kan direkt se följderna av tågstoppet. Det blir inställda tåg över hela mellansverige och strandsatta resenärer.

-Ja, det är ju en jättehård press nu, vi vet ju hur tiderna är. Det är sportlov ute i Sverige och många åker tåg, så vi har en jättepress på oss. Men vi måste ju tänka säkerhet också, säger Anders Trygg.

Till exempel gick det inte att resa från Örebro till Göteborg. Redan försenade resenärer fick återigen beskedet att tåget var inställt.

-Ja, det innebär jättemycket. Vi skulle varit hemma i lördags, jag jobbar ju och mina barn skulle till skolan, så det är katastrof, säger Jessica Andersson.

Mellan Västerås och Arboga är det stopp i trafiken som beräknas pågå till tisdag kväll. Det på grund av en kabelbrand i Köping. Och ersättningsbussarna är för få.

-Ja, den här bussen är full då så vi får vänta på nästa buss. Ikväll vet de riktigt heller hur det kommer gå, för det finns inte tillräckligt med bussar, säger Elin Kungsman.

Enligt Banverkets prognos på måndagskvällen kommer totalstoppet i Hallsberg att fortsätta fram till midnatt, och därefter hoppas de att det ska kunna gå att släppa på trafik igen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.