På måndag är det samrådsmöte med boende i Östansjö folkets hus eftersom tunnelbygget påverkar grundvattennivån och föroreningar kommer att spridas med det så kallade processvattnet.
Förorenat vatten
Föroreningarna i vattnet utgörs av sprängmedelsrester (kväve), vittringssalter, metaller, oljeprodukter och PAH (polyaromatiska kolväten). Dessutom kan vattnet bli grumligt och PH-värdet påverkas.
– Vi kommer att rena vattnet bland annat genom torvdammar innan det släpps ut i bäckarna, säger Gunnar Berglund.
Miljödomstolen
Tunneln kommer att tätas med cement allteftersom bygget fortskrider.
- Vatten läcker alltid vid tunnelbyggen och det är miljödomstolen som beslutar hur mycket vatten det får läcka in i tunneln, säger Gunnar Berglund.
Tre miljarder
Järnvägstunneln är en del av satsningen på dubbelspår mellan Hallsberg och Stenkumla, en del av Godsstråket genom Bergslagen. Budgeten för hela sträckan är på drygt tre miljarder kronor varav de två enkelspårstunnlarna beräknas kosta 700 till 800 miljoner kronor.
– Tunnlarna är de enskilt dyraste delarna av bygget, säger Gunnar Berglund.
Byggstart 2023
Borrning och sprängning av tunnlarna beräknas börja 2023 och pågå under två år. Hela järnvägsträckan mellan Hallsberg och Stenkumlan ska vara klar 2029.