Som taxichaufför och åkare konstaterar Dany att kravet är att han tankar miljövänligt drivmedel, HVO-100. Det har som mest kostat ungefär 32 kronor litern.
Dieselpriserna toppade den 9 mars med 28 kronor per liter. Samma dag passerade bensinen 23-kronorsgränsen.
– Men priserna var höga redan före kriget i Ukraina. Och så åker folk dessutom mindre taxi, säger han.
Räcker inte
Förra veckan presenterade regeringen ett åtgärdspaket. Priset på bensin och diesel ska sänkas med 1,30 kronor per liter från 1 juni till 31 oktober, dessutom sänks drivmedelsskatten med 50 öre från och med maj. Men det räcker inte, menar Dany.
– Jag tror inte det spelar så stor roll. Det blir som att få en huvudvärkstablett, det hjälper inte så länge, säger Dany.
Svenska taxiförbundet, som företräder Sveriges taxiföretag, menar att sänkningen kommer alldeles för sent och att den borde införas retroaktivt från 1 april för att gälla minst året ut.
För landets taxiåkerier handlar det om att kunna fortsätta köra samhällsviktiga transporter som färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar och bidra till den gröna omställningen, menar förbundet.
I klippet berättar Dany mer om hur han påverkas
Svenska taxi förbundets anser att:
– Regeringens förslag om att frysa reduktionsplikten 2023 på 2022 års nivå räcker inte. Många taxifordon drivs med biobränsle, därför bör en frysning av skatterna för bränsle som HVO100 och E85 åtminstone göras till 2021 års nivå.
– En lägre skattesats på kommersiell diesel för yrkesmässiga transporter av gods och personer bör övervägas.
– Enligt EU:s Energiskattedirektiv kan också differentierade skattesatser införas för lokal kollektivtrafik inklusive taxi, avfallshantering, försvaret och den offentliga förvaltningen samt för transporter av personer med funktionshinder samt ambulanstransporter. Det innebär att även fjäll- och sjöräddningen, räddningstjänsten och polis skulle få lägre skattesatser, utan att EU-direktivet överträds.
– Regeringen bör även överväga att ta bort den så kallade dubbla momsen som idag tas ut på bensin och diesel.
Källa: Svenska taxiförbundet