Såväl Åse Friberg som tekniska nämndens ordförande, Anders Olsson (C) säger att de kan förstå att det kan vara svårt för en hyresvärd i centrala Örebro att tillgodose hyresgästernas parkeringsbehov, men att det ändå är deras ansvar.
– Vårt ansvar är att se till att det finns parkeringar för att handlare och besöksmål ska kunna ta emot folk. För den som bor i stan och inte har en parkering finns ju också parkeringshus eller andra parkeringsanläggningar som inte är fullbelagda, där man kan hitta en plats, säger han.
Att låta den som bor i zon 1 ansöka om boendeparkering i zon 2 är inte heller juridiskt möjligt, enligt Anders Olsson.
– Det räknas som ”gynnande av enskild” och är med andra ord inte något vi som kommun kan medverka till.
I klippet förklarar Åse Friberg hur kommunens parkeringsstrategi ser ut
Boendeparkering
– I zon 1 beviljas inga tillstånd för boendeparkering.
– Man kan ansöka om tillstånd för boendeparkering om man bor och parkerar sin bil i zon 2. Då kan man köpa en 30-dagarsbiljett eller en 15-dagarsbiljett för parkering i ett område nära sin bostad i zon 2.
– En 30-dagarsbiljett kostar 420 kronor. Annars kan man få betala upp till 2 100 kronor per månad.
– Det finns flera boendeparkeringsområden inom zon 2. Den som fått tillstånd till boendeparkering får endast parkera i det område som tillståndet gäller för.
– Bor man på en gräns mellan två boendeparkeringsområden inom zon 2 så får man söka tillstånd för ett av dem som man tycker passar bäst.
– Ett tillstånd för boendeparkering gäller i 12 månader.
Källa: Örebro kommun