Bevakningsrapporten från Länsstyrelsen tar upp så kallade grundläggande betalningstjänster som kontanter, dagskassehantering eller olika former av betalningsförmedling som oftast sker via banker.
Personlig service försvinner
Under året har det skett flera försämringar för de som inte hänger med i den snabba tekniska utvecklingen.
– Det är de som har behov av personlig service som får det allt svårare. Människor förväntas i allt större utsträckning sköta saker själva via internet eller via automater, säger Josefine Eklund, regional processledare för grundläggande betaltjänster vid Länsstyrelsen i Örebro.
Även mindre företag och föreningar drabbas när kontanthanteringen begränsas allt mer.
– I Degerfors har både möjligheten till dagskassehantering och betalningsförmedling försvunnit under året. Företagare får därmed söka sig till närliggande orter för att kunna lämna in sin dagskassa, säger Josefine Eklund.
Utbildningsinsatser
Länsstyrelsen har under året genomfört flera utbildningsinsatser för att möta utvecklingen.
– Vi har i vårt uppdrag ett särskilt fokus på äldre och personer med funktionsnedsättning, men även på nyanlända som vi också ser har problem.
– Även om vi ser att fler och fler klarar av de digitala tjänsterna så blir det samtidigt ännu svårare för de som inte gör det. Klyftorna riskerar öka, säger Josefine Eklund.
Betaltjänster
Flera betydande förändringar har skett i länet jämfört med förra året:
– Platser för betalningsförmedling har minskat med 12 stycken från 52 till 40.
– Dagskassehanteringen har minskat med 12 platser från 40 till 28.
– Antalet platser med kontantuttag förvisso är detsamma, men de har flyttat från mindre till större orter.
– Antalet bankkontor är samma som tidigare år, men öppettider och tjänsteutbud har begränsats i större omfattning än tidigare. Det gäller både på större och mindre orter.