Parkeringsavgifterna riskerar att bli en osund inkomstkälla för kommunerna och används ibland direkt felaktigt, enligt Jan Söderström. Ett exempel är när avgifter tas ut på villagator där det står glest med bilar.
– Eftersom gatan bekostas av allmänna skattemedel och är ett allmänt utrymme så ska allmänheten också kunna parkera där. Där är lagen jättetydlig, säger Jan Söderström, före detta sektionschef för trafik och infrastruktur på SKL (numera SKR, Sveriges kommuner och regioner).
Få överklagar p-avgifter – fast möjligheten finns
Som kommuninvånare kan man överklaga en parkeringsavgift, först till länsstyrelsen och sedan till Transportstyrelsen, som på tio år endast hanterat 23 ärenden i hela landet. Två gånger har en kommun fått bakläxa. Det var 2019 i Hägersten och i Bromma där Jan Söderström var den som fick rätt mot Stockholms stad.
– Politikerna känner inte till det egentliga skälet för systemet, det vill säga att parkeringsavgifter enligt lagen enbart ska användas för att ordna trafiken, säger Jan Söderström.
– Sedan är det få personer som vet hur man överklagar en avgift, trots att processen är ganska enkel.
Avgifter på felaktiga grunder
Parkeringsavgifter kan förstås vara bra för att ordna trafiksituationer, menar han, som vid trängsel eller när långtidsparkerade bilar gör det svårt för andra att hitta en plats. Men ibland används avgifterna alltså fel, påpekar han:
– Det har visat sig vara väldigt lockande, särskilt för ett parti vid makten, att klä av systemet lite mer pengar. Man vet att man kan hänvisa till att det finns höga kostnader för annat, utan att riskera så många överklaganden.