– Risken är att signalsystemet kommer att gå sönder oftare, det finns en bortre gräns för när ett gammalt system inte fungerar lika bra, säger Christian Löf, programchef uppgradering järnväg Trafikverket.
Det skulle vara infört år 2040 i Sverige, det EU-anpassade signalsystemet ERTMS, men nu är prognosen alltså en kraftig fördröjning.
Förra S-ledda regeringen såg allvarligt på kostnadsutvecklingen för införandet och tilldelade i juni förra året Trafikverket drygt 15 miljarder kronor. Det är omkring hälften av vad myndigheten äskat för ERTMS-projektet i den nationella transportplanen för perioden 2022-2033.
Trafikverket: Klart först 2070
Efter översynen konstaterar Trafikverket att om tilldelningen av medel fortsätter i den takten så kommer signalsystemet att vara helt utbytt först under 2070-talet.
Även Trafikverket ser allvarligt på kostnadsutvecklingen, som är en utmaning för alla EU-länder, enligt Christian Löf. En starkt bidragande orsak är den åldrande, befintliga signalanläggningen ATC.
– Åldrandet har inte hanterats löpande med underhållsåtgärder, säger Christian Löf.
Riskerar att bli fler signalfel
Det här, menar han, gör att kostnaderna ökar eftersom Trafikverket måste återställa skicket på det gamla signalsystemet samtidigt som det nya stegvis införs.
Hur kommer resenärerna att drabbas?
– Risken är att det blir fler signalfel. På sikt kan det bli så att någon sträcka har ett signalfel under en längre tid för att det inte går att reparera det gamla ställverket, säger han.
European Rail Traffic Management System (ERTMS)
Ett EU-gemensamt signalsystem som driver på digitalisering inom järnvägen och är en förutsättning för höghastighetsjärnvägar och framtida automation.
Trafikverket ansvarar för införandet och samarbetar med branschen.
Det finns fyra pilotbanor med ERTMS, Botniabanan, Ådalsbanan, Haparandabanan och Västerdalsbanan.
Källa: Trafikverket