– Örebro ska vara en välkomnande stad. Det ska fungera att komma in i stan och man ska enkelt kunna parkera i parkeringshus eller på våra gator och torg och kunna göra rätt för sig genom att betala en parkeringsavgift, säger Maria Haglund (M), oppositionsråd.
Otydlig information
Hon förstår att människor kan tycka informationen som nu finns på de 15-talet stängda, trasiga p-automaterna är förvirrande.
– Problemet är ju att människor inte vet var de skall gå när automaten är trasig. Sen kan man betala via en app, men det är lite otydligt när man läser på skylten. Det skall vara enkelt att betala p-avgift.
Det håller även tekniska nämndens ordförande håller med om. Han lovar bättring.
– Vi kommer att öka informationen både på hemsidan där man kan se i närområdet vilka automater finns som har samma taxa. Sen ska vi skylta mera och bättre på de stängda automaterna var närmaste parkeringsautomat finns, säger Anders Olsson (C), tekniska nämndens ordförande.
Helhetslösning i försenad upphandling
Ett alternativ som anges på de stängda automaterna är att betala via appar som laddas ner till smarta telefoner. Men det tillkommer i vissa fall extrakostnader som bolagen bakom apparna tar ut.
– Det får ju inte vara dyrare att betala via en app än att betala på automaten. Det är orimligt att få komma på i efterhand att man får betala mer än vad det står, säger Maria Haglund (M).
Även här får hon medhåll av Olsson som tycker att situationen med den försenade upphandlingen inte är optimal.
– Det är det ju inte i dagsläget när det innebär en extra kostnad, men det är ju något som den nya upphandlingen som är på gång ska lösa. Men tills det är klart så får vi tyvärr leva med den här situationen och det är beklagligt. Det ska inte kosta mer att betala med en app, säger Anders Olsson.