Thomas Johansson på SOS Alarms pressjour betonar att larmsamtal från barn tas på precis lika stort allvar som samtal från vuxna:
– Tyvärr har vi ingen statistik på hur många barn som ringer in. I vårdärenden tar man oftast personnummer på den hjälpbehövande, men alltså inte på den som ringer in, konstaterar han.
Barn är på många sätt goda uppgiftslämnare och enkla att kommunicera med, menar Thomas Johansson:
– De behåller ofta lugnet och fokuserar på samtalet med SOS-operatören trots att situationen runt omkring ofta är stressande och allvarlig.
När man pratar med ett barn som är upprört är det ofta bra att berömma och tala om att barnet är duktigt, betonar han:
– Barn, precis som vuxna, behöver ibland lugnas ner när de ringer. Då kan det handla om att ge dem en syssla, prata och ställa konkreta, handfasta frågor.
Tre tips
SOS Alarm har tre tips som man brukar ge till föräldrar om hur man kan lära sina barn att ringa 112:
– Visa ditt barn var du brukar ha din mobiltelefon.
– Visa hur man ringer 112 utan att låsa upp telefonen.
– Prata med ditt barn om vilken information larmoperatören behöver, till exempel namn och adress.