En av världens äldsta bevarade folkvagnar, från 1948, står parkerad i ett hörn i den stora lokalen i Pålsboda. I ett annat står en av de sist tillverkade folkabubblorna. Den rullade ut ur fabriken i Mexico 2003 och har sedan dess fått 2,5 mil på mätaren.
Däremellan finns bland annat alla årsmodeller som sålts i Sverige av Volkswagen Typ 1, den som ofta kallats bubbla eller skalbagge.
Totalt är det över 60 välvårdade Volkswagenbilar som nu visas upp på museet för sista gången.
– Först var jag ju absolut inriktad på att samlingen skulle säljas komplett. För det är ju synd att splittra en sådan här samling som aldrig går att återskapa, säger Bengt Holmgren.
Planer på flytt sprack
Tanken var att hela museet skulle flyttas och visas upp i Örebro, men planerna havererade. Det var svårt att hitta en långsiktig lösning.
Så nu blir det istället en auktion i höst, där bil för bil säljs.
Bengt Holmgren har bestämt sig för att till slut bli pensionär. För även om det har varit många spännande samtal i museet under årens lopp, så har de många bokningarna och visningarna tagit mycket av familjens tid.
– Folkvagnen är så speciell att den intresserar även människor som inte är ett dugg bilintresserade.
Sveriges kortaste folkvagn
Nu ska de sista besökarna visas runt och få se allt från en förlängd bubbla-limousin till Sveriges kortaste folkvagn, som mäter 310 centimeter.
I september försvinner sedan samlingen för alltid.
– Min förhoppning är att de flesta bilarna stannar i Sverige, säger Bengt Holmgren.