Lastbil har fastnat under en bro och fått sin trailer skadad, med delar av taket sönder. Två personer i reflexvästar inspekterar skadan och försöker lösa situationen. En skylt på bron visar höjdbegränsningen på 3,4 meter.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Starta klippet för att höra trafikingenjören Joakim Hultin berätta om varför höjdvarningsljus är viktiga för säkerheten. Foto: Viktoria Kvarnbrant/SVT

Varningssystem var avstängt när lastbil i Örebro fastnade i Rudbeckstunneln

Uppdaterad
Publicerad

En lastbil körde in i Rudbeckstunneln i centrala Örebro och fastnade på onsdagsmorgonen. För att förhindra sådana olyckor har kommunen bestämt att höjdvarningsljus ska finnas på vägen i riktning mot tunneln.

Men det systemet har inte varit i drift sedan i slutet av sommaren.

– Det är inte det med högst prioritering av de återställningar vi har tyvärr, det är tråkigt att det blivit släpandes, säger trafikingenjören Joakim Hultin som arbetar med både drift och underhåll av trafiksignaler.

Hör honom kommentera kommunens ansvar, i klippet ovan.

Planen är att systemet ska vara på plats igen om två månader. Då blir det även ett färgbyte på de lampor som börjar blinka när ett för högt fordon passerar en sensor strax innan tunneln. Från röda lampor till gula.

Byter färg för ett bättre trafikflöde

– Ibland utlöses systemet när det inte ska det, vad som helst kan trigga sensorn annat än ett högt fordon, t.ex. en fågel som flyger förbi och då blir det långa körer eftersom de flesta stannar vid en röd signal – vilket de ska och bör, säger han och fortsätter:

– Men en gul signal handlar mer om att väcka uppmärksamhet och då kan trafiken fortsätta flyta på.

I samband med att kommunen återställer systemet ska skadorna på och i tunneln från veckans olycka repareras.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.