Vilka platser tycker du är farliga för cyklister i Örebro och vad tycker du att man ska göra åt dem?
Karin H • Cykelvägen som löper mellan ica maxi universitet och ladugårdsängen parallellt med pålsbodagatan. Fotgängare går ofta "fel" sida pga svårtolkade avgränsningar.
Det är hemskt trångt på cykelbanan i rusningstid med många vingliga lågstadiebarn blandade med hemtrimmade elcyklar i full fart.
Dålig sikt. Husen ligger nära gatan och nära korsningar. Därutöver mycket biltrafik som inte håller 30-gräns och korsar cykelbanan där sikten är som sämst. Det saknas utmärkta övergångar för fotgängare vilket gör att bilisterna inte vill stanna och släppa fram t.ex. skolbarn.
Grönpepparparkens cykelkorsning nära peppargatan i riktning norrut mynnar olyckligt och hör är det ofta missförstånd och farliga situationer mellan cyklister och fotgängare.
Önskvärt med ett par tydliga övergångar för fotgängare med farthinder och här går man skylt över pålsbodagatan. Önskvärt med delad istället för gemensam gång/cykelbana.
Sörbybo • Ökad trafik inne i Sörby. Hastigheten är oftast långt över 30 hos både lastbilar och personbilar. Jeremiasvägen-Landstormsvägen bland annat, är nu en genomfartsled eftersom Rudbecksgatan knappt går att ta sig fram på. Det har blivit mycket farligare att cykla i Sörby, och det är ju så här det är tänkt att det ska vara nu. Man blir helt enkelt mer beroende av bilen. Någon politiker som tycker att BRT är bra, tyckte också att man kan gå till stan om man bor i Sörby eftersom det är så nära... precis som att vårt resmål alltid skulle vara Våghustorget.
Almbybo • Att cykla i Almby är numer förenat med livsfara- eftersom bilarna inte vill åka på vägen som byggs om till ”superbuss-väg” kör de i villakvarteren.
O att själv försöka cykla längs Rudbecksgatan är en mardröm- inga reglerade övergångar o fullständig anarki och bilar, lastbilar, bussar överallt- jag gör ALDRIG om misstaget att försöka cykla in till stan där- nä, nu tar jag bilen för jag vågar helt enkelt inte cykla (vilket är helt absurt eftersom de vill minska bilåkandet).
Örebros vägnät och trafiksituation har blivit fullkomligt kaos o cyklister och gångtrafikanter får betala när man försöker försvåra för bilåkandet.
Sofia • ”Nya” bron över Gustavsviksrakan. Cykelbana precis intill bilväg där bilister både kör för fort och gärna med blicken i en telefon i stället för på vägen.
Knappt någon nivåskillnad och ingen avgränsning mellan cyklister och bilister. De ”farthinder” som är på västra delen sicksackar bilister emellan även fastän det knappt behövs efter senaste ”korrigeringen” av vägen efter vilken hindren knappt märks.
Svårt att som cyklist passera från Gamla vägen ner mot Aspholmen (västra sidan av bron) på ett tryggt sätt när det är mycket trafik.
Anna • Att cykla eller köra ut på Restalundsvägen är numera förenat med trafikfara med tanke på alla parkerade bilar som skymmer sikten.
Ibland är det omöjligt att se om en bil närmar sig. Det är trångt att cykla med tanke på att det står parkerade bilar på bägge sidor och att köra om en cyklist är heller inte helt enkelt.
Allt fler, både vuxna och barn, har börjat cykla på trottoaren vilket gör det farligt även för fotgängare. Hela den gatan är ett stort misstag.
Noelle • Trädgårdsgatan- Oskarsparken, vid Kappabar. Bilisterna som kommer från Oskarsparken och ska ut på Trädgårdsgatan kör ofta för fort, och kommer man från USÖ-hållet ser man ingenting förrän man befinner sig mitt i vägen för dem.
Har nästan blivit påkörd 3 gånger sedan i vintras.
Vet ej hur man ska åtgärda det, vad som är möjligt på den platsen, men något borde göras.