– Man känner en viss frustration när man inte kan hjälpa alla som ringer in. Vi skulle behöva vara fler sjuksköterskor, men läget på den fronten är inte så enkelt. Vi försöker rekrytera flera gånger om året, berättar Asta Lindström, tillförordnad vårdenhetschef och sjuksköterska på 1177 Östergötland.
Att vara sjuksköterska på vårdguiden kräver en högre kompetens och lång yrkeserfarenhet , enligt Asta Lindström. Många av de nuvarande sjuksköterskorna börjar nå pensionsålder eller har gått i pension officiellt och jobbar nu extra på timme. Resurserna med rätt kompetens har börjat sina i regionen.
Vårdcentralernas problem smittar av sig
Närsjukvårdsdirektör Peter Lindton kan bekräfta att telefontillgängligheten inom vården i Östergötland är bristande.
– Att det ser ut såhär beror mycket på den försämrade tillgängligheten i primärvården som vi har. Man kommer inte fram till vårdcentralen så då ringer man istället till 1177 för att bland annat boka in sin tid på vårdcentralen. De samtalen är mycket tidskrävande och gör att vi inte kan omsätta lika många samtal i timmen som vi hade önskat.
Många ringer också om fel saker, som att till exempel få sina recept.
Vad och hur gör ni för att åtgärda detta?
– Vi har börjat gå in mer och mer i vad vi kallar för nationell samverkan. Det innebär att man samverkar över hela nationen. Att 1177 i andra landsting och regioner hjälper till att svara på samtal även hos oss i Östergötland, och vice versa. På det sättet hjälps vi åt att avlasta varandra. Detta jobbar vi stenhårt med och hoppas att det ska minska kötiderna, säger Peter Lindton.