Andelen rena miljöbilar sjunker i östgötakommunerna

Uppdaterad
Publicerad

I de östgötska kommunerna och Region Gotland sjunker andelen miljöbilar i fordonsflottan. Detta trots ambitionen om att vara helt fossilfria till 2030. En orsak är att definitionen av vad som räknas som miljöbil har blivit snävare.

I botten på listan över andel miljöbilar återfinns Ydre kommun med 0 procent. I toppen Linköping med 61 procent, men även i den kommunen har andelen sjunkit från 68 procent 2018.

Som miljöbilar räknas endast de fordon som drivs med el, bio- eller vätgas. Drivmedel som inte alltid är lätt att tanka i mindre kommuner.

– Vi har tittat på vad kommunerna tankar i fordonen och då ökar andelen fossilfria bilar – i snitt över alla länets kommuner från 35 procent 2018 till 42 procent 2019, säger Ylva Ek, projektledare energikontoret på Region Östergötland.

Hon menar att HVO är ett bra bränsle under en övergångsperiod och att EU driver på starkt mot en elektrifiering av fordon.

– Det har varit enkelt för transportsektorn att ställa om till HVO, men det finns inte tillräckligt med HVO om resten av Europa vaknar och också vill ha det.

Statistiken

Siffrorna nedan avser miljöbilar i procent av fordonsparken, är avrundade till heltal och från 2020 respektive 2018.

  1. Linköping 61/68
  2. Motala 52/54
  3. Norrköping 43/59
  4. Vadstena 37/39
  5. Gotland 34/51
  6. Åtvidaberg 32/47
  7. Söderköping 28/41
  8. Mjölby 27/43
  9. Finspång 23/29
  10. Valdemarsvik 22/41
  11. Boxholm 9/22
  12. Kinda 4/37
  13. Ödeshög 3/18
  14. Ydre 0/0

Källa: Kolada.se

Miljöbilar i kommunorganisationen

Andel personbilar och lätta lastbilar som uppfyller miljöbilskrav enligt förordning. Från 1 juli 2018 avser uppgiften klimatbonusbilar. För fordon registrerade före 1 jan 2013 används tidigare miljöbilsdefinition (SFS 2004:1364). För fordon registrerade från 1 januari 2013 används ny miljöbilsdefinition (Vägtrafikskattelagen SFS 2006:227). Avser bilar som enligt vägtrafikregistret är registrerade på kommunen och dess majoritetsägda bolag. Miljöfordon Sverige har gett möjlighet till kommuner och regioner att komplettera med fordon i operationell leasing samt justera för andra avvikelser. Ingår i Kommunens kvalitet i korthet (KKiK).

Källa: Miljöfordon Sverige (MFS), Kolada.se, Sveriges kommuner och regioners statistikdatabas.

Vad är en miljöbil?

En miljöbil drivs av miljöbränslen som el, etanol, biogas eller andra förnybara drivmedel. En miljöbil kan även vara en väldigt bensin- eller dieselsnål bil.

Det finns och har funnits flera olika definitioner och upphandlingskrav för bilar:

  • Krav för klimatbonus.
  • Regeringen miljöbilsdefinition för myndigheters bilar.
  • Skatteverkets definition för att reglera förmånsvärdet på tjänstebilar, till och med 2020
  • 2013-30 juni 2018 fanns en miljöbilsdefinition som användes som grund för befrielse från fordonsskatt.
  • Utöver detta har många kommuner egna, lokala miljöbilsdefinitioner som till exempel används vid upphandling.

Källa: Miljöfordon.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.