En delad bild med två sektioner. Till vänster visas ett svartvitt foto av ett fartyg med namnet ”ATLE” som navigerar på havet. Till höger en närbild av en person i uniform på bryggan, med fokus på klädseln och miljön runt omkring, inklusive en del av instrumentpanelen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Isbrytaren Atle till havs i december 1974 och dagens befälhavare Fredrik Peterson. Hör honom berätta om fartyget och se 50-åringen bryta is i videon. Foto: SVT och Carl Larsson/SVT

Isbrytaren Atle har brutit isen i 50 år

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagen firades isbrytaren Atle i hemmahamnen Norrköping. I ett halvt sekel har hon brutit is i de svenska farvattnen.

21 oktober var det på dagen 50 år sedan Atle levererades till Sjöfartsverket. Hon är en av sex isbrytare som staten förfogar över.

– Det bästa med att arbeta här är en marsdag i solsken, säger befälhavaren Fredrik Peterson.

I videon hör du mer om jobbet ombord och ser Atle bryta is.

”Förr stängde man hamnarna i Norrland”

Atle och några andra isbrytare närmar sig nu pensionering. Sjöfartsverket ska upphandla en större och bredare isbrytare. Verket undersöker också hur många isbrytare det finns behov av i framtiden.

Fartygen fyller en viktig funktion, enligt Sjöfartsverket. Vissa hamnar i norr skulle tvingas stänga 130 dagar per år om isbrytarna inte fanns.

– Förr stängde man hamnarna i Norrland. Ska industrin i Norrland hålla öppet måste isbrytningen fungera.

I videon nedan ser du lite bilder från förr och när John Pohlman var ombord 1983.

En delad bild som visar tre sektioner: till vänster en svartvit bild av isbrytaren ”ATLE” som seglar på havet; i mitten en person i uniform i en brygga; till höger en färgbild av Atle som navigerar genom is.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se 50 år med isbrytaren Atle – från SVT:s arkiv. Foto: SVT Arkiv

mer om isbrytare

Sjöfartsverket har sex isbrytare: Den största är Oden, byggd 1986. Polarforskningssekretariatet hyr henne och hon är varje år på forskningsresor i Arktis.

Atles systerfartyg är: Frej, byggd 1975 och Ymer, byggd 1977. Ale är specialbyggd för Vänern och hon ska med tiden ersättas av Idun, som köptes 2006 från Norge.

Atle-systrarna beräknas kunna vara i drift till 2030, men det är svårt med reservdelar till dem.

Sjöfartsverket har en pågående upphandling av en ny isbrytare som ska levereras 2027 och vara i drift året därpå. Men något kontrakt är ännu inte skrivet.

Sedan finns också privata isbrytare samt Sjöfartsverkets arbetsfartyg Scandica och Baltica som klarar enklare is.

Källa: Sjöfartsverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.