21 oktober var det på dagen 50 år sedan Atle levererades till Sjöfartsverket. Hon är en av sex isbrytare som staten förfogar över.
– Det bästa med att arbeta här är en marsdag i solsken, säger befälhavaren Fredrik Peterson.
I videon hör du mer om jobbet ombord och ser Atle bryta is.
”Förr stängde man hamnarna i Norrland”
Atle och några andra isbrytare närmar sig nu pensionering. Sjöfartsverket ska upphandla en större och bredare isbrytare. Verket undersöker också hur många isbrytare det finns behov av i framtiden.
Fartygen fyller en viktig funktion, enligt Sjöfartsverket. Vissa hamnar i norr skulle tvingas stänga 130 dagar per år om isbrytarna inte fanns.
– Förr stängde man hamnarna i Norrland. Ska industrin i Norrland hålla öppet måste isbrytningen fungera.
I videon nedan ser du lite bilder från förr och när John Pohlman var ombord 1983.
mer om isbrytare
Sjöfartsverket har sex isbrytare: Den största är Oden, byggd 1986. Polarforskningssekretariatet hyr henne och hon är varje år på forskningsresor i Arktis.
Atles systerfartyg är: Frej, byggd 1975 och Ymer, byggd 1977. Ale är specialbyggd för Vänern och hon ska med tiden ersättas av Idun, som köptes 2006 från Norge.
Atle-systrarna beräknas kunna vara i drift till 2030, men det är svårt med reservdelar till dem.
Sjöfartsverket har en pågående upphandling av en ny isbrytare som ska levereras 2027 och vara i drift året därpå. Men något kontrakt är ännu inte skrivet.
Sedan finns också privata isbrytare samt Sjöfartsverkets arbetsfartyg Scandica och Baltica som klarar enklare is.
Källa: Sjöfartsverket.